Problemy współczesnej polszczyzny - w ujęciu praktycznym i funkcjonalnym 3003-C4TN-KJ3
Na zajęciach będziemy rozwijali następujące umiejętności:
1) czytanie tekstów w języku polskim, w tym także tekstów poświęconych współczesnej polszczyźnie (pytania do tekstu, mechanizmy spójności - wykorzystywanie w praktyce, właściwa kolejność tekstu, spójność akapitowa i międzyakapitowa - wyłącznie ćwiczenia praktyczne) ;
2) mówienie w różnych sytuacjach codziennych, w tym także - prostych sytuacjach akademickich;
3) referowanie prostych zagadnień językoznawczych, prezentacje;
4) rozwijanie wiedzy gramatycznej (w aspekcie praktycznym: zdania z lukami, ćwiczenia w odmianie rzeczowników i czasowników, parafrazy składniowe, oraz teoretycznym: podstawowe pojęcia związane z opisem języka - z zakresu tzw. gramatyki szkolnej), a także wiedzy leksykalnej (kolokacje, związki frazeologiczne, synonimia i antonimia);
5) doskonalenie wymowy (ćwiczenia fonetyczne);
6) doskonalenie poprawności ortograficznej (proste dyktanda);
7) pogłębianie wiedzy o języku polskim: części mowy i części zdania;
8) pisanie prostych, krótkich tekstów na tematy związane z życiem codziennym i zainteresowaniami Słuchaczy;
9) jeśli czas pozwoli: pisanie wybranych tekstów oficjalnych;
10) w razie potrzeby: inne zagadnienia zasugerowane przez uczestników zajęć.
Celem zajęć jest poszerzenie słownictwa osób w nich uczestniczących, znajomości struktur gramatycznych polszczyzny i umiejętności ich używania, a także wiedzy o współczesnym języku polskim (jako o systemie językowym).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zajęciach Student:
- rozumie proste i nieco trudniejsze teksty napisane w języku polskim, w tym teksty popularnonaukowe dotyczące współczesnego języka polskiego;
- rozumie podstawowe pojęcia i terminy gramatyczne oraz leksykalne dotyczące współczesnego języka polskiego, potrafi ich używać i wykorzystuje je do opisu prostych zjawisk językowych
- potrafi posługiwać się polszczyzną w taki sposób, by rozumiały go inne osoby mówiące w tym języku;
- jest gotów do wchodzenia w rozmaite interakcje społeczne, które wiążą się z jego codziennym życiem i funkcjonowaniem na uniwersytecie i w społeczności akademickiej.
Kryteria oceniania
Na zajęciach będzie stosowana metoda oceny ciągłej (continuous assessment). Studenci będą wykonywali różne zadania, które przez prowadzącego będą oceniane na punkty (będą to zadania pisemne i ustne). Zaliczenie zajęć wymaga uzyskania co najmniej 55% sumy punktów możliwych do uzyskania w całym semestrze. Na co drugich zajęciach Studenci będą pisali krótki test sprawdzający bieżące przygotowanie, słownictwo, gramatykę i inne zagadnienia omawiane na zajęciach. Na każde zajęcia będzie zadawana obowiązkowa praca domowa, którą studenci muszą wykonać, aby móc zaliczyć zajęcia. Do zaliczenia zajęć będzie konieczne również zaliczenie pisemnego testu końcowego z całości przedmiotu (w sali, w sesji letniej).
PODZIAŁ PRACY STUDENTA NA PUNKTY ECTS
1) 1 ECTS - obecność i aktywność na zajęciach (30 godz.)
2) 2 ECTS - przygotowywanie się do sprawdzianów bieżących w domu (łącznie w semestrze 60 godz.)
3) 2 ECTS - przygotowywanie prezentacji ustnych (łącznie w semestrze 60 godz.)
4) 2 ECTS - wykonywanie zadań domowych (łącznie w semestrze 60 godz.)
ŁĄCZNIE: 7 ECTS
INFORMACJA O NIEOBECNOŚCIACH
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
pkt. 17 par. 2, pkt.4. 5 par. 17, par. 33.
INFORMACJA O SZTUCZNEJ INTELIGENCJI
Na zajęciach całkowicie zabronione jest wykorzystywanie narzędzi sztucznej inteligencji AI podczas przygotowywania ocenianych prac i zadań.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano.
Literatura
Podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego oraz inne źródła (quasi-)naukowe wskazane przez prowadzącego zajęcia (fragmenty książek, rozdziałów, artykułów).
Aby przygotować się na zajęcia, Student nie musi każdorazowo czytać odpowiedniej lektury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: