Współczesna leksyka młodzieżowa – konwersatorium leksykograficzne 3003-C4TN-KJ2
Wprowadzenie: leksykologiczne i leksykograficzne aspekty badań nad słownictwem młodzieżowym.
Dawne i współczesne słowniki rejestrujące leksykę młodzieżową. Typologiczne i tematyczne zróżnicowanie opracowań z tego zakresu.
Metodologia leksykograficznego opisu socjolektyzmów (sposoby pozyskiwania materiału i specyfika słownikowego opisu leksyki środowiskowej).
Makro- i mikrostruktura słownika leksyki środowiskowej.
Neologizmy młodzieżowe i wybrane problemy związane z ich opisem – na przykładzie haseł słownika Obserwatorium Językowego UW (obserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl).
Zasady cytowania. Problem diagnostyczności cytatów ilustrujących użycie neologizmów młodzieżowych.
Ekspresywność i nacechowanie aksjologiczne jednostek socjolektu młodzieżowego.
Odzwierciedlenie przemian społeczno-kulturowych w leksyce młodzieżowej. Wpływ słownictwa młodzieżowego na współczesną polszczyznę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
– rozumie, na czym polega specyfika słownikowego opisu leksyki środowiskowej
– zna omawiane na zajęciach słowniki socjolektów młodzieżowych
– umiejętnie posługuje się podstawową terminologią z zakresu współczesnej leksykografii
– wyjaśnia i interpretuje zjawiska językowe typowe dla socjolektów młodzieżowych
– ma świadomość kulturowych uwarunkowań rozwoju leksyki młodzieżowej
– ma wiedzę na temat głównych tendencji leksykograficznych związanych z opisem socjolektów
– potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach narzędzia opisu słownikowego
Kryteria oceniania
W skład zaliczenia konwersatorium wchodzą:
1) Bieżące przygotowywanie się do zajęć.
2) Terminowe odrabianie prac domowych.
3) Przygotowanie projektu końcowego: napisanie pracy zaliczeniowej polegającej na słownikowym opracowaniu wybranych neologizmów młodzieżowych (według metod stosowanych w słowniku Obserwatorium Językowego UW: bserwatoriumjezykowe.uw.edu.pl).
4) Przygotowanie krótkiej (20-minutowej) prezentacji zebranego materiału i wyników analizy.
Po spełnieniu powyższych warunków Student (którego frekwencja na zajęciach jest na odpowiednim poziomie) otrzymuje zaliczenie konwersatorium.
CZAS PRACY STUDENTA NA ZAJĘCIACH (7 ECTS)
1) udział w zajęciach: 30 godzin (1 ECTS),
2) przygotowanie się do zajęć, odrabianie prac domowych, przygotowanie prezentacji: 60 godzin (2 ECTS),
3) przygotowanie projektu końcowego: 120 godzin (4 ECTS).
NIEOBECNOŚCI
1) Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.
2) Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie może zaliczyć zajęć.
3) Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4) Student ma obowiązek odrobić NADPROGRAMOWE USPRAWIEDLIWIONE nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
(podstawa prawna: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: pkt. 17 par. 2, pkt. 4.5 par. 17, par. 33)
WYKORZYSTANIE NARZĘDZI SZTUCZNEJ INTELIGENCJI
1) Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a) uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b) uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2) Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3) Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a) bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b) w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
(podstawa prawna: Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki; Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia; Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim)
Metody i kryteria oceniania mogą ulec modyfikacji w zależności od cyklu kształcenia.
Literatura
Baniecka E., Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny — próba charakterystyki, „Studia Gdańskie”, 2008, t. V, 157–169.
Bańko M., Decyk-Zięba W., Rudnicka E. (red.), Leksykografia w różnych kontekstach, Warszawa 2020.
Bańko M., Karaś H. (red.), Między teorią a praktyką. Metody współczesnej leksykografii, Warszawa 2018.
Bańko M., Z historii antyleksykografii, Warszawa 2020.
Bańko M., Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa 2001.
Bielińska M. (red.), Leksykografia. Słownik specjalistyczny, Kraków 2020.
Burkacka I., Klasyfikacja słowotwórcza nowszych zapożyczeń, „Linguistica Copernicana” 2010/2, s. 229–240.
Chaciński B., Totalny słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków 2007.
Filiciński P., Wójtowicz S., Hip hop. Słownik, Warszawa 2007.
Filiciński P., Sposoby pomnażania współczesnego zasobu frazeologicznego polszczyzny [w:] Perspektywy współczesnej frazeologii polskiej. Teoria. Zagadnienia ogólne, red. S. Bąba, K. Skibski, M. Szczyszek, Poznań 2010, s. 21–32.
Gębka-Wolak M., Między leksyką a składnią, czyli o specyficznych właściwościach gramatycznych wyrażeń typu gdzie on nie mieszkał, celnik jak nie wrzaśnie, ja ci porzucam, kupców a kupców [w:] Dyskursy trzeciego tysiąclecia 2, red. E. Pajewska, Szczecin 2013, s. 71–87.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.
Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Problemy metodologiczne związane z opisem nowych jednostek języka na przykładzie słownika neologizmów (OJ UW) [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 131–153.
Hącia A., Kłosińska K., Łachnik J., Pędzich B., Słownik polskich neologizmów w Obserwatorium Językowym Uniwersytetu Warszawskiego [w:] Dialog z Tradycją, tom IX, Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, Kraków 2021, s. 109–130.
Jendrzejek A., Pastwa J. (red.), Słownik gwary młodzieżowej, Toruń 2006.
Kaczmarek L., Skubalanka T., Grabias S., Słownik gwary studenckiej, Lublin 1994.
Kłosińska K., Skąd się biorą frazeologizmy? Źródła frazeologizmów i mechanizmy frazeotwórcze [w:] Perspektywy współczesnej frazeologii polskiej. Geneza dawnych i nowych frazeologizmów polskich, red. G. Dziamska-Lenart, J. Liberek, Poznań 2016, s. 19–51.
Kołodziejek E., Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005.
Kołodziejek E., Konceptualizacja rzeczywistości w socjolekcie młodzieżowym, „Studia Językoznawcze” t. 1: Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny, Szczecin 2002, s. 131–140.
Kołodziejek E., Socjolekt studentów – fakt czy mit? (w:) Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny, t. VIII, Szczecin 2002, s. 289–299.
Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, tłum. M. Bucholc, Warszawa 2008.
Majdak M., Inne kwalifikatory w Innym słowniku języka polskiego. Wybrane zagadnienia [w:] Zeszyt 2 Studenckich Prac Naukowych Koła Młodych Językoznawców, red. E. Kołodziejek, Szczecin 2003, s. 7–19.
Niebrzegowska-Bartmińska S., O różnych wariantach definicji leksykograficznej – od taksonomii do kognitywizmu, „Etnolingwistyka”, 2018, t. 30, s. 259–284.
Pędzich B., Socjolekty wczoraj i dziś. Wpływ przemian społeczno-kulturowych przełomu XX i XXI w. na rozwój środowiskowych odmian języka [w:] Język (w) transformacji – transformacja w języku, red. nauk. A. Frączek i A. Just, Warszawa 2019, s. 78–88.
Piekot T., Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu, Wałbrzych 2008.
Smółkowa T., (red.), Słowa, słowa… Czy je znasz?, Kraków 2013.
Waszakowa K., Rola kontekstu i sytuacji w rozumieniu neologizmów, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 1997/53, s. 121–132.
Waszakowa K., Wariantywne postaci neologizmów w świetle adaptacyjnej funkcji słowotwórstwa, „Prace Filologiczne” 2007/53, s. 691–700.
Widawski M. (red. nauk.), Slang UG. Słownik slangu studentów Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
Wileczek A, Gry (nie)dosłownością w socjolekcie młodzieżowym, „Socjolingwistyka”, t. XXVIII, 2014, s. 153‒164.
Wileczek A., Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych, Warszawa 2018.
Żmigrodzki P., Przybylska R. (red.), Nowe studia leksykograficzne, Kraków 2007.
Żmigrodzki P., Przybylska R. (red.), Nowe studia leksykograficzne, t. 2, Kraków 2008.
Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: