Myśl - słowo - obraz 3003-C453GO1
Tematy kolejnych zajęć:
1. Akt mowy i jego rodzaje.
2. Wykładniki testowości.
3. Istota dzieła plastycznego (obraz, rzeźba, plakat)
4. Funkcje języka a funkcje dzieła plastycznego.
5. Różne sposoby wizualizacji elementów języka w sztukach plastycznych.
6. Rola tekstu pisanego w malarstwie.
7. Książka jako rekwizyt malarski.
8. Wybrane akty mowy w malarstwie i rzeźbie.
9. Obraz mówcy w podręcznikach retoryki i w wybranych dziełach plastycznych.
10. Ekfraza jako gatunek tekstu.
11. Język ciała (rola gestykulacji i mimiki w różnych aktach mowy).
12. Lokucja, illokucja i perlokucja w dziełach plastycznych.
13. Kolor w malarstwie i w języku.
14. Analiza wybranych dzieł sztuki pod kątem ich odniesień do faktów językowych
15. Językowy obraz świata i jego wpływ na malarstwo polskie i obce.
16. Stereotypy językowe.
17. Analiza wybranych ekfraz pod kątem ich odniesień do opisywanych dzieł sztuki.
18. Rola znaków językowych i plastycznych w plakacie reklamowym, teatralnym i społecznym.
19. Możliwości językowe plakatu reklamowego.
20. Obrazowość języka a retoryka obrazu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zaliczeniu seminarium:
- posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu pragmatyki i językoznawstwa kognitywnego;
- analizuje werbalne i pozawerbalne elementy wypowiedzi pod względem pełnionych funkcji;
- interpretuje dzieła sztuki pod kątem ich odniesienia do języka naturalnego (langue lub parole);
- posługuje się narzędziami dostępnymi w naukach humanistycznych, przygotowując pracę nad wybranym przez siebie tematem, sporządza bibliografię, gromadzi i analizuje materiał badawczy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium na podstawie:
1) obecności;
2) aktywnego uczestnictwa w zajęciach;
3) napisania pracy licencjackiej.
Ad 1) Obecność będzie sprawdzana na każdych zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Ad 2) Aktywne uczestnictwo w zajęciach wymaga zapoznawania się z lekturami omawianymi na seminarium, wygłaszania referatów, prezentowania wyników własnej pracy nad wybranym tematem oraz brania udziału w dyskusjach dotyczących omawianych zagadnień.
Ad 3) Końcowe zaliczenie seminarium jest możliwe po przedstawieniu napisanej pracy licencjackiej i zaakceptowaniu jej przez prowadzącego zajęcia.
Punkty ECTS uzyskane przez studenta:
- udział w seminarium (60 godz.) 2 pkt. ECTS
- bieżące przygotowanie do zajęć (60 godz.) 2 pkt. ECTS
- przygotowanie referatu (30 godz.) 1 pkt. ECTS
- przygotowanie pracy licencjackiej (150 godzin) 5 pkt. ECTS.
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji przez uczestników seminarium wymaga uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia (zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia).
Literatura
1. Alberti L. B., O malarstwie, tłumaczenie L. Winniczuk, opracowanie Maria Rzepińska, Wrocław 1963.
2. Austin J. J., Jak działać słowami, [w:] John L. Austin, Mówienie i poznawanie, Warszawa 1993.
3. Barthes R,, Retoryka obrazu, „Pamiętnik literacki”, nr 3/1985, s. 289-302.
4. Bartmiński J. (red.) Językowy obraz świata, Lublin 1990 (i wyd.), 1999 (ii wyd.).
5. Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001.
6. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Szadura J. (red.), Akty i gatunki mowy, Lublin 2004 (wybrane teksty).
7. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa 2000.
8. Fulfer, Czytanie z twarzy, Warszawa 2006.
9. Leonardo da Vinci, Traktat o malarstwie [w:] „Teksty źródłowe do dziejów historii sztuki”, t. XXV, Wrocław 1984.
10. Lewiński P. H., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
11. Maćkiewicz J., Słowo o słowie: potoczna wiedza o języku, Gdańsk 1999.
12. Paese A., Mowa ciała, Kielce 2001.
13. Rusinek, Retoryka obrazu, Gdańsk 2012.
14. Solso R. L., Cognition and the visual arts, MIT, Boston 1996.
15. Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001.
16. Vasari G., Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Warszawa 1979.
17. Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, Warszawa 1999 (wybrane teksty).
18. Wierzbicka E., Elementy niewerbalne wybranych aktów mowy, utrwalone w malarstwie, [w:] „Język a kultura”, t. 23, Wrocław 2012, s. 487-500.
19. Wierzbicka E., Z problemów semiotyki plakatu, “Przegląd Humanistyczny” 1977, nr
20. Ziomek Jerzy, Retoryka opisowa, Wrocław 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: