Dociekania semantyczne 3003-C3K-GO1
Omawiane zagadnienia zwykle są związane z badaniami własnymi uczestników konwersatorium. Dotyczą one m.in.
- metonimii i metafory w interpretacji kognitywnej (jako narzędzi konceptualizacji) i mechanizmów w działaniach komunikatywnych;
- różnorodnych sposobów nazywania elementów rzeczywistości społecznej w dyskursie publicznym (w zdarzeniach mownych) oraz multimodalności w sposobie ich ujmowania w konkretnych użyciach;
- semantyki empatii, śmiechu (a także uśmiechu i humoru) w polszczyźnie ogólnej;
- kwestii teoretycznych, m.in. porządkowania terminologii z zakresu językoznawstwa kognitywnego, w tym interpretacji mechanizmów związanych z procesami konceptualizacji, statusu pojęcia w semantyce R. Langackera;
- wybranych problemów dyskursu i multimodalności.
Zakres literatury przedmiotu dotyczącej danego zagadnienia będzie podawany przez referentów i zamieszczany na stronie Zakładu Gramatyki, Semantyki i Pragmatyki Współczesnego Języka Polskiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
– powinien mieć większą świadomość złożoności opisu semantycznego zjawisk językowych,
– powinien znać wybrane problemy z bogatej literatury przedmiotu,
– powinien umieć wykorzystać do własnych badań wybrane narzędzia i metody opisu semantyki,
- powinien lepiej orientować się w literaturze przedmiotu.
Kryteria oceniania
Student oceniany jest:
a) na podstawie obecności na zajęciach (w sali lub zdalnych, zależnie od decyzji dziekana ); dopuszczalne są dwie nieobecności.
b) końcowego zaliczenia, którego przedmiot stanowią wybrane fragmenty (lub jeden fragment) podręcznika akademickiego (jednego lub dwóch), umieszczonego na liście podanej w niniejszym sylabusie. Zaproponowaną przez Osoby chcące zaliczać obecny przedmiot lekturę powinna zaakceptować prowadząca, przed umówieniem się na termin zaliczenia ustnego, które powinno odbyć się w sesji zimowej, tj. w czasie: od zakończenia konwersatorium do przerwy międzysemestralnej.
Literatura
Polecamy samodzielną lekturę następujących podręczników akademickich:
Evans V., Green M., 2006, Cognitive Linguistics: An Introduction, Edinburgh University Press.
Geeraerts D., 2010, Theories of Lexical Semantics, Oxford. University Press; (r. 5: Cognitive Semantics, s. 182-287).
Gibbs R. W. (red.), 2008, The Cambridge handbook of metaphor and thought. Cambridge.
Grzegorczykowa R., 2010 i n., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.
Kövecses Z., 2011, Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Kraków.
Kubriakowa E.S. i in., 1996, Kratkij slowar’ kognitiwnych terminow. Red. Je. Kubriakowa, Moskwa.
Langacker, R.,1995, Wykłady z gramatyki kognitywnej, pod red. H. Kardeli, Lublin.
Langacker R., 2005, Wykłady z gramatyki kognitywnej, pod red. H. Kardeli i P. Łozowskiego, Lublin (wybór).
Langacker, R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków.
Niebrzegowska-Bartmińska,2020, Definiowanie w i profilowanie pojęć w (etno)lingwistyce, Lublin 2020, Wydawnictwo UMCS
Tabakowska E., red., 2001, Kognitwne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków, Universitas.
Taylor J.R., 2007, Gramatyka kognitywna. Red. nauk. E. Tabakowska, Kraków.
Tokarski R., 2013, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin.
Ungerer F., Schmid H-J., 1996, An Introduction to Cognitive Linguistics, Longman.
Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. Wybór prac pod red.J. Bartmińskiego, Warszawa.
Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury. Warszawa.
Zainteresowanym zagadnieniami komunikacji (dyskursu) poleca się następujące lektury:
- Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa.
- Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
- Czachur W., 2020, Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław.
- Witosz B., Sujkowska-Sobisz K., Ficek I. (red.), Dyskurs i jego odmiany,
Katowice 2016.
Większość prac jest dostępna w wersji on line w BUWie; wszystkie są w zbiorach Biblioteki Jana Baudouina de Courtenay.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: