Semantyka czasownika. Czas, sytuacja, zdarzenie i działanie 3003-B853GO1
Na seminarium przeprowadzimy klasyfikację akcjonalną sytuacji oraz nazywających je czasowników ze szczególnym uwzględnieniem aspektu. Różne grupy leksykalne czasowników reprezentują różne typy sytuacji (stanów rzeczy), takie jak zdarzenia, np. zwyciężyć, działania, np. pisać/napisać, procesy, np. schnąć/wyschnąć, czynności i aktywności, np. biegać, bzyczeć, stany, np. stać, oraz relacje ponadczasowe, np. równać się. W języku polskim z gramatycznym aspektem podstawowy jest podział na całościowo ujęte zdarzenia, oznaczane z zasady przez aspekt dokonany, oraz resztę sytuacji, oznaczanych przez aspekt niedokonany.
Nie istnieje ogólnie przyjęta klasyfikacja czasowników, a jest ona potrzebna nie tylko do językoznawczego opisu kategorii czasu i aspektu, lecz także do ustalenia odpowiedniości tych kategorii w różnych językach, opisu relacji między znaczeniami czasowników w słownikach i tezaurusach, wreszcie do klasyfikacji streszczeń tekstów narracyjnych i ekstrakcji informacji.
Na zajęciach poznamy i spróbujemy zastosować m.in. klasyfikacje akcjonalne Vendlera (1957), jej adaptację Laskowskiego do polszczyzny (GWJP 1997), klasyfikację tematyczną czasowników w WordNecie (wordnet.pw.wroc.pl).
W dalszej części opiszemy inwarianty znaczeniowe dokonaności i niedokonaności, oraz poszczególnych czasów gramatycznych traktowanych jako bezwzględne lub względne oraz zdefiniujemy opozycję aspektowa w parach odpowiedników i poza nimi. Opiszemy funkcje czasów gramatycznych bezwzględnych i względnych, różnych trybów i form nieodmiennych czasownika oraz ich zwiążek z aspektem. Spróbujemy zastosować poznane klasyfikacje do jednoznacznego i automatycznego tagowania par aspektowych w słowniku i korpusie.
Aspekt i czas czasownika będą rdzeniem seminarium, studenci będą też mogli zgłaszać inne tematy z wiązane z gramatjką i jej związkami z logiczną klasyfikacją bytów.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po seminarium uczestnicy umieją klasyfikować sytuacje i ich nazwy czasownikowe, potrafią określić aspekt czasownika polskiego w różnych formach, dopasować odpowiedniki aspektowe oraz ich typy. UMieją wskazać kryteruia wyboru aspektu oraz dostosować je
Kryteria oceniania
Praca w grupie, obecność.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Augustynek Z. 1996: Zdarzenia, rzeczy, procesy, w: J. Jadacki, B. Bigaj, S. Lissowska (red. ) Co istnieje? Antologia tekstów ontologicznych z komentarzami, t. 1., 248-262.
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, 1998, Warszawa
Łaziński 2018:. Aspekt czasownika w tekście prawnym na przykładzie polskich, rosyjskich i i ukraińskich kodeksów karnych, w: (red. T. Milliaressi) La relation temps/aspect: approches typologique et contrastive, Lille 2018, 439-444.
Bogusłwaski: Aspekt a negacja
Vendler Z. 1967: Linguistics in Philosophy
Wierzbicka A. 1967: On the semantics of the verbal aspect in Polish, w: To honor Roman Jakobson. Essays on the occasion of his seventieth birthday, t. 3, Haga – Paryż, s. 2231–2249
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: