Konwersatorium modułowe (Język artystyczny w różnych epokach. Porozmawiajmy o języku pisarzy (i nie tylko)) 3003-13B2JA-KON-NT
Na konwersatorium studenci zapoznają się z różnymi badaniami nad językiem autorów, a także podejmą próbę samodzielnej (indywidualnej i grupowej) analizy tekstów pod kątem języka autorów. Wybór konkretnych autorów oraz dobranych do nich opracowań będzie uwarunkowany zainteresowaniami studentów. Założenie jest takie, że przedmiotem badań będą teksty autorów dawnych i współczesnych, tworzących w różnych epokach literackich (np. Kochanowski, Pasek, Mickiewicz, Norwid, Chopin, Lenartowicz, Prus, Dygasiński, Reymont, Żeromski, Leśmian, Abramow-Newerly, Jasieński, Gałczyński, Tuwim, Herbert). Wśród autorów znajdą się zarówno najwybitniejsi polscy poeci i pisarze, poeci mniej znani, jak i inni autorzy tekstów, np. korespondencji. Studenci zapoznają się także zarówno z klasycznymi, jak i nowszymi opracowaniami naukowymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie:
• teoretyczne problemy związanie z badaniem idiolektów i języka artystycznego;
• historię kształtowania się języka artystycznego w Polsce;
• definicję idiolektu i jego cechy;
• rolę czynników socjolingwistycznych, geograficzno-historycznych i kulturowych w kształtowaniu się idiolektów.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
• wyszukiwać, analizować, oceniać, wykorzystywać i prezentować informacje ze słowników, baz i opracowań;
• uczestniczyć w dyskursie naukowym;
• samodzielnie wyszukiwać materiał do badań;
• dokonywać samodzielnej analizy i klasyfikacji elementów różnych płaszczyzn językowych w tekstach.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student docenia:
• rolę języka artystycznego;
• wkład autorów w kształtowanie się języka ogólnopolskiego.
Kryteria oceniania
Metody nauczania:
wykład, praca z tekstem, dyskusja, ćwiczenia, prezentacje i inne.
Zaliczenie końcowe student otrzymuje na podstawie:
• obecności (dopuszczalne 2 nieobecności);
• aktywnego uczestnictwa w zajęciach;
• przygotowania krótkich prezentacji na podstawie wybranych przeczytanych tekstów;
• pracy pisemnej na temat wybranego przez studenta tekstu.
Literatura
Literatura dostosowana będzie do zainteresowań uczestników konwersatorium. Poniższa lista zawiera przykładowe propozycje.
Publikacje o charakterze ogólnym:
Dubisz Stanisław, 2002, Język - historia - kultura (wykłady, studia, analizy), Warszawa (tom I).
Dubisz Stanisław, 2007, Język - historia - kultura (wykłady, studia, szkice), Warszawa (tom II).
Dubisz Stanisław, 2012, Język - historia - kultura (wykłady, rozprawy, rozważania), Warszawa (tom III).
Klemensiewicz Zenon, 1961, W kręgu języka literackiego i artystycznego, Warszawa.
Klemensiewicz Zenon, 1969, Ze studiów nad językiem i stylem, Warszawa.
Kupiszewski Władysław, 2004, Z zagadnień języka pisarzy, Warszawa - Łowicz.
Ostrowska Ewa, 1987, Z dziejów języka polskiego i jego piękna, Kraków.
Skubalanka Teresa, 1984, Historyczna stylistyka języka polskiego. Przekroje, Wrocław.
Sokólska Urszula, 2010, Studia i szkice o języku pisarzy. Zagadnienia wybrane, Białystok.
Urbańczyk Stanisław, 1979, Prace z dziejów języka polskiego, Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk.
Wilkoń Aleksander, 1987, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice (wyd. 2. 2000).
Wilkoń Aleksander, 2004, Dzieje języka artystycznego w Polsce, Katowice.
"Język Artystyczny" - czasopismo wydawane przez Wydawnictwo Uniwersytet Śląskiego (wybrane tomy i teksty).
Język osobniczy jako przedmiot badań lingwistycznych, 1988, (red.) Jerzy Brzeziński, Zielona Góra.
Język pisarzy jako problem lingwistyki, 2009, (red.) Tomasz Korpysz, Kozłowska Anna, Warszawa.
Język pisarzy: problemy gramatyki, 2021, (red.) Tomasz Korpysz, Kozłowska Anna, Warszawa.
Język pisarzy: problemy metajęzyka i metatekstu, 2015, (red.) Tomasz Korpysz, Kozłowska Anna, Warszawa.
Język pisarzy: problemy słownictwa, 2011, (red.) Tomasz Korpysz, Kozłowska Anna, Warszawa.
Język pisarzy: środki artystycznego wyrazu, 2019, (red.) Tomasz Korpysz, Kozłowska Anna, Warszawa.
Komizm historyczny, 2016, (red.) Tomasz Korpysz, Krasowska Anna, Warszawa.
Socjolekt - idiolekt - idiostyl. Historia i współczesność, 2017, (red.) Urszula Sokólska, Białystok.
Publikacje o charakterze szczegółowym:
Kupiszewski Władysław, 1990, Język "Dzienników" Stefana Żeromskiego, Warszawa - Kraków.
Migdał Jolanta, 1999, O języku Andrzeja Glabera z Kobylina, Poznań.
Szczepankowska Irena, 2004, Studia nad polszczyzną epoki stanisławowskiej, Białystok.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: