Gramatyka, pragmatyka, semantyka 3003-11A2GP
ZAGADNIENIA OMAWIANE NA WYKŁADZIE
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Syntaktyka - semantyka – pragmatyka. Relacje: znak – rzeczywistość –użytkownik.
2. Język z perspektywy strukturalizmu.
3. Semantyka składnikowa.
4. Gramatyka a semantyka.
5. Pragmatyka językowa – akty mowy, typologia aktów mowy.
6. Analiza konwersacyjna i strategie konwersacyjne.
7. Perswazja a komunikowanie i język. Językowe środki perswazyjne.
8. Wartościowanie w języku i tekście.
9. Językoznawstwo korpusowe. Słowa klucze.
10. Językoznawstwo kognitywne – wprowadzenie.
11. Gramatyka kognitywna Langackera.
12. Semantyka ramowa.
13. Metafora w ujęciu kognitywnym.
14. Teoria przestrzeni mentalnych.
15. Język a kultura – językowy obraz świata.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu części wykładowej przedmiotu student:
- odróżnia zagadnienia z zakresu semantyki i pragmatyki, dostrzega relacje między nimi;
- zna najważniejsze pojęcia dotyczące teorii aktów mowy, funkcji języka i językowego obrazu świata;
- zna podstawowe założenia i narzędzia lingwistyki korpusowej;
- dostrzega we współczesnej polszczyźnie problemy badawcze z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki.
Efekty uczenia się dotyczące ćwiczeń zależą od ich tematyki (por. sylabusy grup ćwiczeniowych).
Kryteria oceniania
• Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest na podstawie łącznej liczby punktów uzyskanych z wykładu (maks. 40 punktów) i ćwiczeń (maks. 60 punktów).
• Aby zaliczyć przedmiot (jako całość złożoną z ćwiczeń i wykładu), student musi otrzymać w sumie co najmniej 60 punktów.
• Końcowy test z wykładu dotyczy zagadnień omawianych na wykładzie.
• Zasady zaliczenia ćwiczeń ustalają prowadzący (por. sylabusy grup ćwiczeniowych).
Zarówno na wykładzie, jak i na ćwiczeniach dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności (maksymalnie 2 ponadwymiarowe nieobecności można odpracować po uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia; opuszczenie zajęć 5 lub więcej razy jest podstawą niezaliczenia zajęć). Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: pkt. 17 par. 2, pkt. 4.5 par. 17, par. 33.
Szacowany nakład pracy studentów: 120 godz. (4 ECTS), w tym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godz. (1 ECTS)
- udział w wykładzie: 30 godz. (1 ECTS)
- bieżące przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia wykładu: 30 godz. (1 ECTS)
- przygotowanie pracy zaliczeniowej na ćwiczeniach: 30 godz. (1 ECTS)
Wykorzystanie przez studentów narzędzi sztucznej inteligencji wymaga uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia (zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia).
Literatura
LITERATURA DO WYKŁADU
Dobrzyńska T., 2001, Tekst, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 293-316.
Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa.
Grzegorczykowa R., 2021, Język w służbie myśli. Warszawa.
Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie. Kraków.
Od Gutenberga do Zuckerberga. Wstęp do Humanistyki cyfrowej, red. A. Pawłowski, Wrocław 2024.
Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. W-wa, s. 5-10.
Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa.
Linde-Usiekniewicz J., Łaziński M., 2022, Język niedyskryminujący, w: Polszczyna na co dzień, Warszawa 2022, 789-816.
Łaziński M., 2021, Feminatywy oraz inne spory o słowa, Socjolingwistyka XXXVII, 2023 345-368
Małocha-Krupa, A.,2018, Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych. Wrocław.
Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 343-370.
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2001, Akty mowy, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 269-280.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: