Kultura słowa 3003-11A1KS
Podczas wykładu student:
• zapozna się z podstawowymi terminami językoznawstwa normatywnego oraz pozna najważniejsze historyczne i współczesne publikacje kodyfikujące normę językową;
• usłyszy o organizacjach zajmujących się instytucjonalnie polityką językową;
• pozna szanse otwierające się dla polszczyzny i niebezpieczeństwa jej zagrażające w dobie globalizacji;
• zapozna się z typologią i mechanizmami powstawania błędów językowych;
• zapozna się z podstawowymi terminami z zakresu leksykologii.
Ćwiczenia poświęcone będą przede wszystkim rozwijaniu kultury języka w sensie podmiotowym – chodzi o kształtowanie u studentów umiejętności poprawnego (tj. zgodnego z normą językową) posługiwania się językiem w jego warstwie leksykalno-frazeologicznej oraz stylistycznej. Student pod kierunkiem prowadzącego zajęcia będzie analizował fragmenty współczesnych tekstów i dokonywał ich korekty pod kątem poprawności leksykalno-frazeologicznej i stylistycznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie:
- w jaki sposób dobór słownictwa wpływa na odbiór tekstu;
- jak opisać błędy językowe z wykorzystaniem terminologii językoznawstwa normatywnego (i zna tę terminologię).
Student potrafi:
- posługiwać się polszczyzną zgodnie z zaaprobowanymi społecznie regułami użycia jednostek leksykalnych;
- rozpoznać typy błędów leksykalnych i mechanizmy ich powstawania;
- analizować współczesne polskie teksty i dokonać oceny normatywnej użytych jednostek leksykalnych;
- uzasadnić swoje sądy o języku oraz tekstach;
- rozpoznać podstawowe tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny w zakresie słownictwa;
- wprowadzić konieczną korektę językową tekstu;
- posługiwać się terminologią z zakresu kultury języka.
Student jest gotów:
- dostosować dobór leksyki do okoliczności, np. możliwości odbiorcy, do jego funkcji społecznej;
- wyjaśniać i oceniać zjawiska leksykalne współczesnej polszczyzny;
- odwołać się w swoich sądach o języku do aktualnych wydawnictw ortoepicznych i kodyfikujących.
Kryteria oceniania
Nakład pracy i punkty ECTS:-
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin (2 ECTS);
- przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań, prac, inne aktywności): 30 godzin (2 ECTS);
-przygotowanie do zaliczenia: 30 godzin (2 ECTS).
Zaliczenie wszystkich prac domowych (z wykorzystaniem Classroom Google lub platformy Kampus) oraz sprawdzianów śródsemestralnych (na poziomie co najmniej 60%). Zaliczenie wykładu (na poziomie co najmniej 60%). Egzamin pisemny lub ustny na poziomie co najmniej 50%.
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt.4. 5 par. 17,
c. par. 33.
Jeśli student chce na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim
Praktyki zawodowe
----
Literatura
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2015.
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
A. Markowski, Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2003.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2012.
+ artykuły i książki zalecane przez nauczyciela
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: