Warsztaty leśne 3002-SZS-25WT1
Celem warsztatów jest eksploracja punktów styku i relacji świata materialnego (lasu) z człowiekiem zgodnie z definicją antropologii lasu zaproponowaną przez Agatę Konczal. Większość zajęć odbędzie się w przestrzeni Lasu Bródnowskiego. Wychodząc od własnego doświadczenia lasu uczestnicy poddadzą refleksji różne aspekty relacji człowieka z lasem i możliwości realizacji projektów partycypacyjnych, inspirowanych tą tematyką.
Przykładowe zajęcia:
Zmysły jako klucz do kontaktu z lasem
Podstawy teoretyczne dotyczące zmysłów (wykraczających poza skalę pięciu podstawowych) i możliwości eksperymentowania z nimi w lesie.
* Las jako przestrzeń symboliczna
Symbolika lasu i możliwości jej wykorzystania w projektach.
* Praca z krajobrazem, atmosferą lasu i historią
Refleksja nad tym, jak historia konkretnego miejsca wpływa na las, jaką atmosferę mają poszczególne miejsca w przestrzeni leśnej i jak można to wykorzystać w naszej pracy.
* Zwyczaje związane z lasem
Sposoby zachowania się w lesie - teraz i w przeszłości.
* Narracje wokół natury
Jak język czy wyobrażenia kształtują nastawienie do m.in. natury, dzikości, współbycia.
Warsztaty zakończą się pracą zaliczeniową polegającą na zaproszeniu innych osób do doświadczenia pogłębiającego perspektywę współbycia z lasem.
Prowadzący
Adam Markuszewski
Inicjator Leśnych Spacerów, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Kąpieli Leśnych i Terapii Leśnej. Certyfikowany przewodnik terapii leśnej (lasoterapii) oraz kąpieli leśnych, mentor Instytutu Ekoterapii Relacyjnej, trener, facylitator i opowiadacz. Przewodnik po Puszczy Kampinoskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach
- dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie nieregularnym 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność
- zaprojektowanie działania/doświadczenia lasu, zakładającego uczestnictwo innych osób
- udział w sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. W przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz. akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: