Ćwiczenia z teatru dokumentalnego 3002-SZS-24WT4
Warsztaty stanowią praktyczne wprowadzenie do tworzenia teatru dokumentalnego oraz do pracy z bohaterami/bohaterkami dokumentalnymi i ich historią, w celu jej zainscenizowania w krótkiej formie teatralnej. Na początku omówimy podstawowe zagadnienia związane z teatrem dokumentalnym, a także będziemy testować narzędzia teatralne, pozwalające przełożyć koncept na formę sceniczną oraz inscenizację materiału dokumentalnego.
Ważnym aspektem warsztatów będzie zagadnienie „przepisywania” historii dokumentalnych na osoby aktorskie lub pracę sceniczną z osobami nie-aktorskimi, których historia jest opowiadana na scenie. W ramach warsztatów zastanowimy się nad zainteresowaniem współczesnego teatru tym, co realne oraz możliwością pracy z autentycznością w teatrze. Omówimy także zagadnienia etyczne związane z pracą z bohaterami/bohaterkami dokumentalnymi, których historia jest opowiadana publiczności.
Dodatkowo zajmiemy się tym, jak subiektywne doświadczenie przepisać na uniwersalną historię oraz, na ile w tym procesie istotna jest perspektywa osoby opowiadającej, czyli twórcy/twórczyni.
Podczas warsztatu studenci/studentki przygotują własne małe formy teatralne, wykorzystujące metody teatru dokumentalnego. Rozwijanie własnej koncepcji w toku procesu grupowego stanie się okazją do poznania podstawowych narzędzi feedbacku, pozwalającego na wzmocnienie aspektu współpracy w projektowaniu działań nie tylko z pola sztuk performatywnych.
Prowadząca:
Małgorzata Wdowik – reżyserka teatralna oraz przewodnicząca Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. W TR Warszawa zrealizowała spektakle Piłkarze i Strach. W Teatrze Studio wyreżyserowała spektakl Dziewczynki, a jego druga część – Dziewczyny, miała miejsce w Komunie Warszawa. W Nowym Teatrze w Warszawie zrealizowała Wstyd. Ukończyła studia w DAS Theater w Amsterdamie projektem She was a friend of someone else.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie nieregularnym – 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność
> aktywność na zajęciach
> realizacja krótkiej formy teatru dokumentalnego i jej prezentacja podczas Sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. W przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz. akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: