Pedagogika ulicy 3002-SZS-23WT6
Od ponad dwudziestu lat streetworkerzy ze Stowarzyszenia Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga-Północ (www.gpaspraga.org.pl) wykorzystują sztukę w swoich działaniach, przełamujących izolację społeczną młodzieży i dzieci, z którymi pracują.
Dzieci te pozbawione należytej opieki i wsparcia ze strony dorosłych, wychowują się „na ulicy”, bardzo często w miejscach zwanych gettami socjalnymi. Spędzają tam większość czasu, zaspokajają swoje potrzeby, ulegając wpływom i nabierając „przyzwyczajeń ulicznych”. Ich sposobem na nudę i biedę jest ucieczka w uzależnienia, w przestępczość, w przemoc. Stają się wulgarne i agresywne, co wyklucza je z funkcjonowania w przestrzeni innej niż środowisko ulicy.
Streetworkerzy zapoznają się z nimi w miejscu, w którym dzieci te funkcjonują. Dzięki umiejętnemu podejściu udaje się nawiązać z nimi kontakt. Oferują im możliwość spojrzenia na zewnętrzny świat z innej niż dotychczas perspektywy, przełamując pryzmat „getta”, przez który dzieci te odbierały dotychczas rzeczywistość. Świetnym narzędziem do tego są działania artystyczne angażujące je w procesy twórcze.
W ramach warsztatów poznamy kontekst społeczny, w jakim żyją i wychowują się dzieci z rodzin wieloproblemowych, ich potrzeby i zasoby, jakimi dysponują. Poznamy także role, jakie mogą pełnić osoby pracujące w środowisku i ze środowiskiem osób wykluczonych – animatora, streetworkera, pedagoga ulicy, wychowawcy.
Do zajęć tych wykorzystywać będziemy specjalnie zaprojektowane narzędzie – Szkołę Mobilną.
Studenci i studentki poznają najważniejsze zasady pracy metodą pedagogiki ulicy i streetworkingu oraz zadania placówki wsparcia dziennego prowadzonej w formie podwórkowej. Będą mieli okazję zapoznać się z najczęstszymi problemami streetworkerów/animatorów, a także wzmocnić swoją wiedzę w budowaniu prawidłowych relacji i stawianiu granic w stosunku do podopiecznych.
Prowadzący:
Tomasz Szczepański – pracownik socjalny, pedagog resocjalizacji, kierownik placówki wsparcia dziennego Stowarzyszenie GPAS Praga-Północ. Od 20 lat prowadzi i koordynuje programy środowiskowe z pedagogiki ulicy i streetworkingu na terenie Warszawy. Trener i szkoleniowiec wychowawców, pedagogów i pracowników socjalnych z zakresu pedagogiki ulicy i animacji środowisk wykluczonych społecznie, wykładowca Kursu „Arteterapia – kultura przeciw wykluczeniu” w Centrum Łowicka. Prezes Stowarzyszenia GPAS Praga Północ, a także członek zarządu Federacji Organizacji Streetworkerskich FOS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
> obecność i aktywność na zajęciach w sali i w terenie –
> dopuszczalna liczba nieobecności: dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność,
> udział w Sesji otwartej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: