Badania ruchowe 3002-SZS-23WT2
Warsztat
Warsztat poświęcony tańcowi i pracy z ciałem łączy elementy edukacji somatycznej, release techniques oraz metody improwizacji tańca. Poznamy również przykłady systemów kompozycji stworzone przez wybitnych twórców choreografii, od początku nurtu postmodernistycznego w tańcu do chwili obecnej. Odnosząc się do źródeł połączymy fizyczne doświadczenie ze znajomością kontekstu historycznego współczesnej choreografii. Badania ruchowe będą punktem wyjścia do rozpoznania dyskursywnej praktyki w tańcu współczesnym, w szczególności feministycznej i queerowej. Będziemy uczyć się patrzeć na ciało w ruchu i o nim rozmawiać.
Zagadnienia:
- Poruszenie się przez rozluźnienie, przepływ i pracę z wyobrażonym obrazem – wprowadzenie do technik release.
- Improwizacje ruchowe w oparciu o pracę z dotykiem, muzyką, przestrzenią czy grupą.
- Wybrane sylwetki twórczyń/ców tańca współczesnego oraz przykłady ich praktyk ruchowych oraz społecznych.
- Co to jest score? Tworzenie zabaw choreograficznych.
- Taniec w relacjach – ciało i ekosystem.
- Ciało jako myślący i czujący podmiot w kulturze.
Cel:
- Oswojenie się z praktyką ruchową i rozwój indywidualnych umiejętności poruszania się.
- Rozbudzenie zainteresowania nowoczesnymi metodami pracy z ciałem i choreografią w projektach społecznych, sztuce i pedagogice, z poszanowaniem dla ich źródeł.
- Zapoznanie się z wybranymi twórcami.
- Wprowadzenie metod radzenia sobie ze stresem poprzez ruch.
- Integracja grupy – stworzenie bezpiecznej przestrzeni wsparcia i wymiany pomiędzy uczestnikami i uczestniczkami.
- Przełamanie lęku przed występowaniem lub poznanie sposobów radzenia sobie z nim.
Maria Stokłosa – choreografka i tancerka tworząca od ponad dwóch dekad. Od 2008 roku prezeska Fundacji Burdąg – organizacji działającej na rzecz rozwoju choreografii eksperymentalnej w Polsce. Ukończyła School for New Dance Development w Amsterdamie oraz London Contemporary Dance School. Jako artystka i pedagożka pracowała m.in. w Berlinie, Filadelfii i Salzburgu. Inicjatorka powstania Centrum w Ruchu w warszawskim Wawrze, gdzie prowadzi roczny kurs „Choreografia w Centrum”. Była przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca. Absolwentka studiów kulturoznawczych w Instytucie Kultury Polskiej (UW), laureatka Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk. marysiastoklosa.com
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent/ka zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent/ka potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę, by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych.
Kompetencje społeczne: absolwent/ka jest gotów/a do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
> obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba
nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność;
> udział w prezentacji podczas sesji otwartej.
Literatura
Burrows Jonathan, A Choreographers Handbook,
- Choreografia: polityczność pod redakcją Marty Keil, wybrane fragmenty,
- Cvejić Bojana, Choreographing Problems. Expressive Concepts in European Contemporary Dance and Performance, wybrane fragmenty,
- Halprin Anna, Taniec jako sztuka uzdrawiania. Do zdrowia przez ruch i twórczą pracę z uczuciami, wybrane fragmenty,
- Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca pod redakcją Sonii Nieśpiałowskiej-Owczarek i Katarzyny Słobody, wybrane fragmenty,
- Overlie Mary, Standing in Space. The Six Viewpoints Theory & Practice, wybrane fragmenty,
- Tufnell Miranda, Crickmay Chris, Body Space Image. Notes towards improvisation and performance, wybrane fragmenty.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: