Ćwiczenia z filmu dokumentalnego 3002-SZS-22WT6
Film dokumentalny jest odzwierciedleniem tego, co możemy opowiedzieć o rzeczywistości – łącząc obraz i dźwięk na przestrzeni czasu. Może być również narzędziem do pracy ze społecznościami lokalnymi, w programach animacji kultury czy diagnozowania potrzeb. W ramach warsztatów uczestnicy i uczestniczki będą mogli poznać film dokumentalny analitycznie i przede wszystkim praktycznie. Zostaną przeprowadzone analizy wybranych krótkometrażowych filmów dokumentalnych, i fragmentów dłuższych filmów (zarówno „klasycznych“ jak i współczesnych). Podczas ćwiczeń i omówień z prowadzącym, studenci i studentki poznają narzędzia filmu dokumentalnego, takie, jak: obraz, dźwięk, montaż, dokumentacja, rozmowa dokumentalna, etc.
Zaliczenie obejmuje stworzenie własnych etiud dokumentalnych oraz przygotowanie ich publicznej prezentacji.
Prowadzący:
Jakub Piątek- absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej. Jego krótkometrażowy debiut "Matka" (2009) był pokazywany na ponad 50 festiwalach na całym świecie. Pełnometrażowy debiut fabularny "Prime Time" (2021) miał premierę na Sundance w Stanach Zjednoczonych, dostępny na Netflix we wszystkich regionach. W 2023 również na Sundance debiutował pełnometrażowym filmem dokumentalnym "Pianoforte". Film trafił do dystrybucji kinowej w USA, Wielkiej Brytanii, Chinach, Japonii i Polsce. Pośród wielu nagród zdobył Polską Nagrodę Filmową Orzeł 2024 oraz International Emmy Award w kategorii Arts Programming. Reżyseruje również seriale fabularne premium (“Pewnego razu na krajowej jedynce” oraz “Aniela” dla Netfilx).
Wykładowca na Wydziale Reżyserii Łódzkiej Szkoły Filmowej i cyklicznie Sztuk Społecznych Instytutu Kultury Polskiej UW. W latach 2008-2015 w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych „ę“ odpowiadał za opiekę artystyczną projektów filmowych młodych twórców („Polska.doc“, „Videonotacje“).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;
zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach, dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie nieregularnym 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność
- realizacja ćwiczeń i etiudy filmowej
- udział w sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. W przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz. akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: