Organizowanie dźwięków 3002-SZS-22WT4
Celem warsztatu jest przedstawienie w praktyce jak najszerszego spektrum możliwości tworzenia kompozycji dźwiękowych, ze szczególnym nastawieniem na rytm jako czynnik formotwórczy. Korzystając z tekstów źródłowych, materiałów audio i wideo, osoby uczestniczące w warsztacie zapoznają się kolejno z następującymi zagadnieniami:
> historia rytmu, jego rola społeczna i komunikacyjna w kulturach pierwotnych i tradycyjnych
> rytm jako język oraz jeden z elementów tożsamości kulturowej
> rytm w klasycznej muzyce europejskiej
>. emancypacja i ewolucja postrzegania roli rytmu w nowoczesnej muzyce zachodniej na przestrzeni XX wieku
> rewolucja w postrzeganiu dźwięków pozamuzycznych (szumu, hałasu) w kontekście twórczości kompozytorskiej
> futuryści, muzyka konkretna i elektroniczna, sound art, muzyka akusmatyczna, muzyka eksperymentalna, minimal music
> aktualne trendy w muzyce i możliwości tworzenia treści muzycznych przy zastosowaniu dostępnej technologii
Zakładanym rezultatem zajęć jest pokazanie możliwości współczesnych technologii w tworzeniu kompozycji muzycznych oraz przykładów różnych kierunków (historycznych i obecnych) rozwoju muzyki.
Warsztaty będą poświęcone pracy nad następującymi aspektami muzyki:
> performatywnym (nauka rytmów, komunikacji poprzez dźwięk, improwizacji grupowej)
> konceptualnym (planowanie kompozycji, od idei do realizacji, treść i forma)
> technologicznym (tworzenie instrumentów muzycznych, poszukiwanie dźwięków, nagrania terenowe, montaż i edycja plików dźwiękowych)
Rejestracja i produkcja dźwięku w programie REAPER.
Zwieńczeniem warsztatu będzie przedstawienie własnego utworu audio lub audiowizualnego, wypracowanego na zajęciach i podczas pracy samodzielnej.
Prowadzący:
Hubert Zemler - absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Perkusista, kompozytor, producent muzyczny i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Edukator.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach i części warsztatowej,
- dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie nieregularnym: 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność,
- przygotowanie własnego utworu audio lub audiowizualnego, wypracowanego na zajęciach i podczas pracy samodzielnej,
- udział w pokazie w Sesji otwartej.
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. W przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo do 1 usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz. akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: