Sztuka dla wszystkich? 3002-SZS-21WT8
W ramach zajęć studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie uniwersalnego projektowania dostępności oferty kultury dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Celem warsztatu jest obudzenie potrzeby i chęci robienia rzeczy dostępnymi (projektów ze wszystkich dziedzin kultury, ale też narzędzi i języka komunikacji).
Zagadnienia:
Perspektywa publiczności: koncepcja rozwoju i zaangażowania publiczności (ang. audience development, audience engagement) a dostępność i projektowanie uniwersalne
analiza pojęć: “budowanie/zaangażowanie publiczności”, “niepełnosprawność”, “dostępność”, “projektowanie uniwersalne”
“dla wszystkich” a “wykluczanie niektórych” - jak projektować włączające instytucje/organizacje kultury i wydarzenia
korzyści dostępności dla rozwoju publiczności - jak narzędzia z zakresu dostępności wspomagają proces rozwoju, zaangażowania publiczności.
Osoby z różnymi niepełnosprawnościami i narzędzia dostępności
niepełnosprawność wzroku,
niepełnosprawność słuchu / Osoby głuche, Kultura Głuchych
niepełnosprawność ruchu
niepełnosprawność intelektualna / Osoby w spektrum autyzmu / Osoby w kryzysie zdrowia psychicznego
inne niepełnosprawności.
3. Technologie asystujące, wykorzystywane przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami.
4. Narzędzia dostępności m.in. audiodeksrypcja, tworzenie opisów alternatywnych, tyflografika, tworzenie dostępnych dokumentów, tworzenie napisów, tłumaczenie PJM/SJM, tłumaczenie artystyczne, przedprzewodniki, alternatywne metody komunikacji (AAC), tekst łatwy do czytania (ETR).
5. Dostępność architektoniczna
Zasady projektowania i dostępności w architekturze
Podstawy dostępności architektonicznej – na co należy zwracać uwagę, skąd wiedzieć i jak sprawdzić, czy przestrzeń jest dostępna.
6. Planowanie wydarzenia dostępnego dla wszystkich
Studia przypadków dostępnych wydarzeń
Stworzenie planu dostępności wydarzenia – różne typy wydarzeń, w różnych formach (w przestrzeni fizycznej, on-line i w wersjach hybrydowych).
dr inż. arch. Paulina Tota-Stawarczyk – architektka, autorka licznych publikacji z zakresu dostępności architektonicznej i projektowania uniwersalnego. Projektantka rozwiązań przestrzennych podnoszących poziom dostępności budynków i przestrzeni. Od roku 2015 współpracująca z Fundacjami Machina Zmian i Polska Bez Barier, konsultując rozwiązania i tworząc wytyczne dostępności dla przestrzeni miejskich, budynków i terenów rekreacyjnych. Autorka i współautorka Standardów dostępności dla m.st. Warszawy i dla Wrocławia.
Agata Etmanowicz – robotnica kultury, prezeska Fundacji Impact, współzałożycielka Fundacji Polska Bez Barier, człowiek Fabryki Sztuki w Łodzi. Od ponad dekady, wraz z Fundacją Impact pracuje zgodnie z podejściem audience development, ale w oparciu o filozofię audience engagement. Z Fundacją Polska Bez Barier promuje koncepcję projektowania uniwersalnego we wszystkich aspektach życia - od architektury po produkcję wydarzeń kulturalnych - oraz koordynuje dostępność każdej edycji Orange Warsaw Festival. Wspólnie z Fabryką Sztuki współtworzy ART_INKUBATOR - miejsce, które wspiera rozwój młodych, kreatywnych przedsiębiorców.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie
zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
Ocena aktywności na warsztacie
Projekt zaliczeniowy dot. analizy i planowania dostępności wydarzenia lub instytucji/organizacji).
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach: osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi zaliczyć je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć.
Literatura
Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy. 18 maja 2017 r., PFRON
Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, wyd. Integracja, 2017
Kuryłowicz E. Projektowanie uniwersalne: udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 1996
Projektowanie uniwersalne. Objaśnienie koncepcji - Polska wersja językowa raportu tematycznego powstała we współpracy Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych z norweskim Ministerstwem Środowiska. Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), Ministerstwo Infrastruktury
Tota P. Wrocławskie Standardy dostępności.
Akty prawne i dokumenty:
Uchwała Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 25 grudnia 1993 r. Rezolucja 48/96: Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997.poz. 483, z późn. zm.);
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P.z 1997r., nr 50, poz. 475);
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r., ratyfikowana przez Polskę dnia 6 września 2012 r. (art. 9 KPON, Dz. U. z 2012r.poz. 1169), zwana dalej „Konwencją” (w skrócie KPON);
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikacji, Dz. U. z 2017, poz. 182; Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 326 z 26.10.2012, str.391);
Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, (Dz. U. z 2019 poz.848);
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: