Sztuka dla wszystkich? 3002-SZS-21WT8
W ramach zajęć studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie uniwersalnego projektowania dostępności oferty kultury dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Celem warsztatu jest obudzenie potrzeby i chęci robienia rzeczy dostępnymi (projektów ze wszystkich dziedzin kultury, ale też narzędzi i języka komunikacji).
Zagadnienia:
Perspektywa publiczności: koncepcja rozwoju i zaangażowania publiczności (ang. audience development, audience engagement) a dostępność i projektowanie uniwersalne
analiza pojęć: “budowanie/zaangażowanie publiczności”, “niepełnosprawność”, “dostępność”, “projektowanie uniwersalne”
“dla wszystkich” a “wykluczanie niektórych” - jak projektować włączające instytucje/organizacje kultury i wydarzenia
korzyści dostępności dla rozwoju publiczności - jak narzędzia z zakresu dostępności wspomagają proces rozwoju, zaangażowania publiczności.
Osoby z różnymi niepełnosprawnościami i narzędzia dostępności
niepełnosprawność wzroku,
niepełnosprawność słuchu / Osoby głuche, Kultura Głuchych
niepełnosprawność ruchu
niepełnosprawność intelektualna / Osoby w spektrum autyzmu / Osoby w kryzysie zdrowia psychicznego
inne niepełnosprawności.
3. Technologie asystujące, wykorzystywane przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami.
4. Narzędzia dostępności m.in. audiodeksrypcja, tworzenie opisów alternatywnych, tyflografika, tworzenie dostępnych dokumentów, tworzenie napisów, tłumaczenie PJM/SJM, tłumaczenie artystyczne, przedprzewodniki, alternatywne metody komunikacji (AAC), tekst łatwy do czytania (ETR).
5. Dostępność architektoniczna
Zasady projektowania i dostępności w architekturze
Podstawy dostępności architektonicznej – na co należy zwracać uwagę, skąd wiedzieć i jak sprawdzić, czy przestrzeń jest dostępna.
6. Planowanie wydarzenia dostępnego dla wszystkich
Studia przypadków dostępnych wydarzeń
Stworzenie planu dostępności wydarzenia – różne typy wydarzeń, w różnych formach (w przestrzeni fizycznej, on-line i w wersjach hybrydowych).
dr inż. arch. Paulina Tota-Stawarczyk – architektka, autorka licznych publikacji z zakresu dostępności architektonicznej i projektowania uniwersalnego. Projektantka rozwiązań przestrzennych podnoszących poziom dostępności budynków i przestrzeni. Od roku 2015 współpracująca z Fundacjami Machina Zmian i Polska Bez Barier, konsultując rozwiązania i tworząc wytyczne dostępności dla przestrzeni miejskich, budynków i terenów rekreacyjnych. Autorka i współautorka Standardów dostępności dla m.st. Warszawy i dla Wrocławia.
Agata Etmanowicz – robotnica kultury, prezeska Fundacji Impact, współzałożycielka Fundacji Polska Bez Barier, człowiek Fabryki Sztuki w Łodzi. Od ponad dekady, wraz z Fundacją Impact pracuje zgodnie z podejściem audience development, ale w oparciu o filozofię audience engagement. Z Fundacją Polska Bez Barier promuje koncepcję projektowania uniwersalnego we wszystkich aspektach życia - od architektury po produkcję wydarzeń kulturalnych - oraz koordynuje dostępność każdej edycji Orange Warsaw Festival. Wspólnie z Fabryką Sztuki współtworzy ART_INKUBATOR - miejsce, które wspiera rozwój młodych, kreatywnych przedsiębiorców.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie
zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach, dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie nieregularnym 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność
- projekt zaliczeniowy dot. analizy i planowania dostępności wydarzenia lub instytucji/organizacji
- udział w sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. W przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz. akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: