Współprojektowanie przestrzeni publicznej 3002-SZS-21WT7
Zajęcia będą dotyczyły angażowania użytkowników i użytkowniczek przestrzeni publicznych w ich współtworzenie. Studenci i studentki zapoznają się z autorskimi metodami prowadzenia badań performatywnych Izy Rutkowskiej, zasadami współprojektowania przestrzeni oraz sposobami wdrażania pomysłów w życie. Będą mogli/mogły przetestować w praktyce jak działania animacyjne mogę stać się częścią procesu projektowego, co pozwoli im lepiej zrozumieć wartość i cele prowadzonych badań.
Zagadnienia:
Planowanie procesów projektowych na podstawie projektu „Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców”.
Synteza strategii animacyjnych wykorzystywanych do tworzenia przestrzeni integracji w sztuce partycypacyjnej poza granicami Polski.
Badania performatywne jako niezbędny element procesów projektowych.
Modelowe przestrzenie integracji tworzone metodami partycypacyjnymi poza granicami Polski.
Sposoby łączenia i grania narzędziami projektowymi.
Ćwiczenia praktyczne - przygotowanie i przeprowadzenie badania performatywnego.
W ramach zajęć studentki i studentki przeprowadzą działania w przestrzeni publicznej, w ramach których wykorzystają poznane perspektywy i narzędzia.
Iza Rutkowska - artystka, która współprojektuje przestrzenie publiczne z użytkownikami. Projektuje procesy, w których wykorzystuje narzędzia edukacyjne, animacyjne, filmowe oraz architektoniczne. Założycielka Fundacji Form i Kształtów, Studia Zoochitecture oraz wykładowczyni School of Form. Jej projekty realizowane były w przestrzeniach publicznych w Europie, Ameryce Łacińskiej i Azji. W 2018 roku z dziećmi stworzyła innowacyjny, partycypacyjny plac zabaw w centrum Madrytu. Od 2015 roku prowadzi proces projektowania Podwórka im. Wszystkich Mieszkańców we Wrocławiu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie
zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach
udział w działaniach w przestrzeni publicznej
dokumentacja zadań praktycznych.
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach: osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi zaliczyć je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć.
Literatura
Nie dotyczy. Zajęcia mają charakter praktyczny.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: