Opowiadanie lokalności 3002-SZS-21WT5
Zajęcia będą poświęcone konstruowaniu opowieści lokalnych. Poprzez analizę projektów społeczno-artystycznych odnoszących się do lokalnych historii przyjrzymy się różnym sposobom tworzenia opowieści lokalnych i zbierania danych. Głównym punktem naszych zainteresowań będzie tekst, ale zwrócimy uwagę na rolę przedmiotów, fotografii, dokumentów oraz doświadczenia przestrzeni w powstawaniu opowieści. Odniesiemy się też do tekstów reporterskich. Szczególną uwagę poświęcimy sposobom budowania relacji z rozmówcą i jego roli w powstawaniu opowieści oraz kwestiom etycznym: ponoszeniu odpowiedzialności za otrzymaną opowieść i jej dalsze losy.
Zagadnienia poruszane na zajęciach:
Czym jest lokalność?
Po co o niej opowiadać?
W jaki sposób zbierać lokalne historie?
Rola świadków historii.
Sztuka prowadzenia rozmowy.
Strategie dbałości o podmiotowość rozmówcy.
Archiwizacja opowieści.
Opowieści lokalne jako narzędzie w działaniach społecznych i artystycznych.
Refleksji nad sposobami opowiadania o lokalności będzie towarzyszyć dyskusja dotycząca przeczytanych tekstów oraz proces tworzenia własnych opowieści lokalnych.
Na zakończenie warsztatu studentki i studenci wspólnie wypracują formę upublicznienia powstałych opowieści lub ich fragmentów i ją zrealizują.
Prowadząca:
Joanna Mikulska – autorka reportaży i wywiadów, animatorka kultury, tutorka w projektach społeczno-artystycznych dotyczących działań senioralnych, współautorka projektów związanych z lokalną historią. Współpracowała m.in. z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę", Domem Spotkań z Historią, Domem Kultury Dorożkarnia, Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru i Fundacją im. Zofii Rydet. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz Polskiej Szkoły Reportażu. Współtworzy Towarzystwo Krajoznawcze Krajobraz. Jest prezeską Stowarzyszenia Świdermajerowie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach,
dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność
- udział w publicznym pokazie prac semestralnych podczas sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Zajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: