Ćwiczenia z muzyki konkretnej 3002-SZS-21WT3
Zajęcia będą poświęcone wprowadzeniu w problematykę rejestracji dźwięków otoczenia (nagrania terenowe) przy zastosowaniu przenośnych rejestratorów dźwięku, metod katalogowania i opisu nagrań źródłowych oraz kompozycji utworów z zakresu tzw. muzyki konkretnej i montażu dźwięku przy zastosowaniu narzędzi typu DAW (Digital Audio Workstation). Zostaną też poruszone zagadnienia związane z wyborem szczegółowego tematu utworu oraz podstawowych technik nagrywania dźwięków otoczenia.
Efektem zajęć będzie zrealizowanie i zmontowanie poszczególnych nagrań składowych utworu, skatalogowanie oraz opisanie nagrań terenowych, a także dobór i montaż nagrań dla potrzeb stworzenia kompozycji muzyki konkretnej.
Zajęcia składać się będą z części: a) teoretycznej (wstęp do muzyki konkretnej, wprowadzenie do narzędzi typu DAW, wprowadzenie do problematyki związanej z zastosowaniem tzw. AI w produkcji muzycznej), b) warsztatowo-terenowej (nagrania dźwięków w terenie, użycie mikrofonów), c) warsztatowo-stacjonarnej (praca nad utworami, tzn. kompozycją utworu oraz montażem zarejestrowanego dźwięku). Studenci i studentki będą pracować w kilkuosobowych grupach lub indywidualnie nad realizacją autorskiej kompozycji dźwiękowej.
Cele:
1. Zaznajomienie z podstawami teorii nagrań terenowych, elementami teorii oraz historii muzyki konkretnej, a także podstawami teorii montażu dźwięku;
2. Przekazanie podstaw praktycznej umiejętności obsługi urządzeń cyfrowych do rejestracji dźwięku oraz mikrofonów pojemnościowych i dynamicznych;
3.Zdobycie umiejętności obsługi podstawowych funkcji narzędzi typu DAW i opanowania podstaw montażu dźwięku;
4. Poznanie podstaw tworzenia krótkich form muzyki konkretnej;
5. Wstęp do tematyki roli postępu technologicznego (AI) w produkcji muzycznej/dźwiękowej.
Prowadzący:
Sebastian Mac – gitarzysta tworzący w nurcie muzyki eksperymentalnej, głównie elektroakustycznej i improwizowanej. Absolwent Filozofii (KUL), Zarządzania (KUL) oraz studiów doktoranckich w zakresie Nauk o Poznaniu i Komunikacji Społecznej (UMCS). Współpracował m.in. z Jerzym Mazzollem, Zdzisławem Piernikiem, Mikołajem Pałoszem, Pauliną Owczarek, Tomkiem Chołoniewskim, Rafałem Mazurem, Krakow Improvisers Orchestra, Krzysztofem Cybulskim, Robertem Knuthem, Treverem Hagenem, Janem Bernadem. Występował m.in. w ramach: Warsaw Summer Jazz Days, John Cage Year, Europejskiego Kongresu Kultury, Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, Brave Festival, Krakowskiej Jesieni Jazzowej, Ad Libitum.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach, dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach w trybie nieregularnym 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność
- projekt zaliczeniowy – przygotowanie utworu dźwiękowego (od nagrań terenowych do montażu)
- udział w sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. W przypadku zajęć nieregularnych osoba studiująca ma prawo do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze (4 godz. akademickie). Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione) na więcej niż 2 zajęciach (8 godz. akademickich) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
ajęcia praktyczne, literatura nie jest wymagana. Ewentualne lektury zależą od procesu rozwijania projektów studenckich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: