Ćwiczenia z muzyki konkretnej 3002-SZS-21WT3
Zajęcia będą poświęcone wprowadzeniu w problematykę rejestracji dźwięków otoczenia (nagrania terenowe) przy zastosowaniu przenośnych rejestratorów dźwięku, metod katalogowania i opisu nagrań źródłowych oraz kompozycji utworów z zakresu tzw. muzyki konkretnej i montażu dźwięku przy zastosowaniu narzędzi typu DAW (Digital Audio Workstation). Zostaną też poruszone zagadnienia związane z wyborem szczegółowego tematu utworu oraz podstawowych technik nagrywania dźwięków otoczenia.
Tematem przewodnim zajęć oraz prac zaliczeniowych będzie hasło “Wisła - rzeka, symbol, dziedzictwo”. Celem działań będzie zwrócenie uwagi na rolę rzek w aspekcie biologicznym (głównie ich wpływu na otoczenie) oraz kulturowym (m.in. jako ważnego czynnika budowania tożsamości grup społecznych) oraz na obowiązek dbania o rzeki jako istotny element naszego dziedzictwa.
Efektem zajęć będzie zrealizowanie, zmontowanie poszczególnych nagrań składowych utworu, skatalogowanie i opisanie nagrań terenowych oraz dobór i montaż nagrań dla potrzeb stworzenia kompozycji muzyki konkretnej.
Zajęcia składać się będą z: a) części teoretycznej (wstęp do muzyki konkretnej, wprowadzenie do narzędzi typu DAW), b) warsztatowej-terenowej (nagrania dźwięków w terenie, użycie mikrofonów) oraz c) warsztatowej-stacjonarnej (praca nad utworami tzn. kompozycją utworu oraz montażem zarejestrowanego dźwięku). Studenci i studentki będą pracować w kilkuosobowych grupach lub indywidualnie nad realizacją autorskiej kompozycji dźwiękowej.
Cele:
Zaznajomienie z podstawami teorii nagrań terenowych, elementami teorii oraz historii muzyki konkretnej, a także podstawami teorii montażu dźwięku;
Przekazanie podstaw praktycznej umiejętności obsługi urządzeń cyfrowych do rejestracji dźwięku oraz mikrofonów pojemnościowych i dynamicznych;
Zdobycie umiejętności obsługi podstawowych funkcji narzędzi typu DAW i opanowania podstaw montażu dźwięku;
Poznanie podstaw tworzenia krótkich form muzyki konkretnej.
Prowadzący:
Sebastian Mac – gitarzysta tworzący w nurcie muzyki eksperymentalnej, głównie elektroakustycznej i improwizowanej. Absolwent Filozofii (KUL), Zarządzania (KUL) oraz studiów doktoranckich w zakresie Nauk o Poznaniu i Komunikacji Społecznej (UMCS). Współpracował m.in. z Jerzym Mazzollem, Zdzisławem Piernikiem, Mikołajem Pałoszem, Pauliną Owczarek, Tomkiem Chołoniewskim, Rafałem Mazurem, Krakow Improvisers Orchestra, Krzysztofem Cybulskim, Robertem Knuthem, Treverem Hagenem, Janem Bernadem. Występował m.in. w ramach: Warsaw Summer Jazz Days, John Cage Year, Europejskiego Kongresu Kultury, Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, Brave Festival, Krakowskiej Jesieni Jazzowej, Ad Libitum.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach
przygotowanie utworu dźwiękowego (od nagrań terenowych do montażu)
Literatura
Nie dotyczy. Zajęcia mają charakter praktyczny.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: