Metody badań wizualnych II 3002-SPEC17KW4
Program drugiej części zajęć "Metod badań wizualnych" zbudowany jest wokół zakresów tematycznych, pozwalających na uchwycenie najważniejszych zjawisk współczesnej kultury wizualnej:
1. TOŻSAMOŚĆ I POLITYKI REPREZENTACJI
Zagadnienia: wizualne konstruowanie tożsamości; teorie tożsamościowe a studia nad kulturą wizualną; grupy mniejszościowe a polityki widzialności; dekolonizacja pola wizualnego
2. CODZIENNE PRAKTYKI MEDIALNE
Zagadnienia: fotografia społecznościowa; nowe media wizualne a struktury uważności; wizualne archiwa codzienności
3. GATUNKI / FORMUŁY NARRACYJNE / STYLE
Zagadnienia: historyczny rozwój gatunków wizualnych; gatunek a ideologia; gatunki "contentu" internetowego
4. SFERA PUBLICZNA
Zagadnienia: koncepcja sfery publicznej w badaniach nad kulturą wizualną; publiczności i kontrpubliczności wizualne - praktyki i wspólonoty
5. AFEKTY/EMOCJE
Zagadnienia: emocje a uczestnictwo w kulturze wizualnej; kultura wizualna jako źródło historii emocji; wspólnoty afektywne a obrazy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Osoba studiująca zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury wizualnej i związanych z nimi praktyk kulturowych;
- relację między najnowszymi metodologiami humanistycznymi a obiektami kultury wizualnej
Umiejętności:
Osoba studiująca potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę metodologiczną z zakresu badań wizualnych w samodzielnych projektach badawczych
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać teksty naukowe prezentujące wywód teoretyczny i zastosować poznaną teorię do własnych badań
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii z zakresu badań wizualnych
- pracy w grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu
- znalezienia wartości w czytaniu całości prac naukowych niezależnie od ich objętości i prześledzenia myśli autora/autorki od początku do końca wywodu
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie oceny egzaminu ustnego z lektur omawianych na zajęciach w bieżącym semestrze oraz trzech lektur dodatkowych z programu zajęć "Metody badań wiualnych I". Ocena końcowa może zostać podwyższona ze względu na dużą aktywność podczas zajęć (zabieranie głosu w dyskusjach, formułowanie pytań, wykazywanie się bardzo dobrą znajomością lektur) w trakcie całego semestru.
3. Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 4 ECTS (120h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie do egzaminu 60h (2 ECTS);
Literatura
Przykładowa literatura:
Amelia Jones, Art as a Binary Proposition; Identity as a Binary Proposition, w: tejże, Seeing Differently. A History and Theory of Identification and the Visual Arts, London 2012, s. 19-28.
Nicholas Mirzoeff, White Sight. Visual Politics and Practices of Whiteness, Cambridge, Mass. 2023, fragmenty.
Ariella Azoulay, Potential History. Unlearning Imperialism, London 2019, fragmenty.
Nicos Hadjinicolau, Art History and Class Struggle, London 1978
Eve Kosofsky Sedgwick, Czytanie paranoiczne, czytanie reparacyjne, albo masz paranoję i pewnie myślisz, że ten tekst jest o tobie, przeł. M. Szcześniak, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2014, nr 5.
Rosalyn Deutsche, Agorafobia, przeł. P. Leszkowicz, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów Artium Queastiones, Poznań 2009.
Christine Gledhill, Rethinking genre, w: Reinventing Film Studies, red, C. Gledhill, L. Williams, London 2000.
Tess McNulty, Content's Forms, "New Literary History" 2022, nr 4.
Eliza Steinbock, The Wavering Line of Foreground and Background. A Proposal for the Schematic Analysis of Trans Visual Culture, „Journal of Visual Culture” 2019, vol.19 no. 2.
Tina M. Campt, A Black Gaze. Artists Changing How We See, Cambridge, Mass. 2021.
Georgina Kleege, Ślepota a kultura wizualna. Relacja naocznego świadka, przeł. A. Warso, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2019, nr 24.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: