Metody badań wizualnych II 3002-SPEC17KW4
Program drugiej części zajęć "Metod badań wizualnych" zbudowany jest wokół zakresów tematycznych, pozwalających na uchwycenie najważniejszych zjawisk współczesnej kultury wizualnej:
1. TOŻSAMOŚĆ I POLITYKI REPREZENTACJI
Zagadnienia: wizualne konstruowanie tożsamości; teorie tożsamościowe a studia nad kulturą wizualną; grupy mniejszościowe a polityki widzialności
2. CODZIENNE PRAKTYKI MEDIALNE
Zagadnienia: fotografia społecznościowa; nowe media wizualne a struktury uważności; wizualne archiwa codzienności
3. GATUNKI / FORMUŁY NARRACYJNE / STYLE
Zagadnienia: historyczny rozwój gatunków wizualnych; gatunek a ideologia; gatunki "contentu" internetowego
4. SFERA PUBLICZNA
Zagadnienia: koncepcja sfery publicznej w badaniach nad kulturą wizualną; publiczności i kontrpubliczności wizualne - praktyki i wspólonoty
5. AFEKTY/EMOCJE
Zagadnienia: emocje a uczestnictwo w kulturze wizualnej; kultura wizualna jako źródło historii emocji; wspólnoty afektywne a obrazy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Osoba studiująca zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury wizualnej i związanych z nimi praktyk kulturowych;
- relację między najnowszymi metodologiami humanistycznymi a obiektami kultury wizualnej
Umiejętności:
Osoba studiująca potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę metodologiczną z zakresu badań wizualnych w samodzielnych projektach badawczych
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać teksty naukowe prezentujące wywód teoretyczny i zastosować poznaną teorię do własnych badań
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii z zakresu badań wizualnych
- pracy w grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu
- znalezienia wartości w czytaniu całości prac naukowych niezależnie od ich objętości i prześledzenia myśli autora/autorki od początku do końca wywodu
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie oceny egzaminu ustnego z lektur omawianych na zajęciach w bieżącym semestrze oraz trzech lektur dodatkowych z programu zajęć "Metody badań wiualnych I". Ocena końcowa może zostać podwyższona ze względu na dużą aktywność podczas zajęć (zabieranie głosu w dyskusjach, formułowanie pytań, wykazywanie się bardzo dobrą znajomością lektur) w trakcie całego semestru.
3. Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 4 ECTS (120h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie do egzaminu 60h (2 ECTS);
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Literatura
Pełna lista lektur – obowiązkowych do kolejnych zajęć oraz uzupełniających – zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach w semestrze letnim. Wszystkie teksty wskazane do lektury na zajęcia udostępniane będą w postaci skanów na google classroom.
Eve Kosofsky Sedgwick, Czytanie paranoiczne, czytanie reparacyjne, albo masz paranoję i pewnie myślisz, że ten tekst jest o tobie, przeł. M. Szcześniak, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2014, nr 5.
Rosalyn Deutsche, Agorafobia, przeł. P. Leszkowicz, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów Artium Queastiones, Poznań 2009.
Nathan Jurgenson, Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych, Kraków 2021.
Lauren Berlant, Cruel Optimism, Durham, NC 2011, fragmenty.
Christine Gledhill, Rethinking genre, w: Reinventing Film Studies, red, C. Gledhill, L. Williams, London 2000.
Tess McNulty, Content's Forms, "New Literary History" 2022, nr 4.
Fredric Jameson, Klasa i alegoria we współczesnej kulturze masowej. „Pieskie popołudnie” jako film polityczny, przeł. Jędrzej K. Brzeziński, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2021, nr 30.
Krzysztof Świrek, Różnica klasowa: symboliczna, wyobrażeniowa i realna, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2021, nr 30.
Eliza Steinbock, The Wavering Line of Foreground and Background. A Proposal for the Schematic Analysis of Trans Visual Culture, „Journal of Visual Culture” 2019, vol.19 no. 2.
Tina M. Campt, A Black Gaze. Artists Changing How We See, Cambridge, Mass. 2021.
Georgina Kleege, Ślepota a kultura wizualna. Relacja naocznego świadka, przeł. A. Warso, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2019, nr 24.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: