Film: sztuka, technika, ideologia (cz. 2) 3002-SPEC13KW7
Celem zajęć jest analiza historycznego rozwoju obrazu filmowego pośród i wobec innych form obrazu i innych mediów (audio)wizualnych. Nie chodzi zatem jedynie o śledzenie wpływów, ale o dostrzeżenie, że jeśli wiek XX zasadnie możemy określać wiekiem kina, to nie tylko ze względu na masowy charakter oddziaływania tego medium, ale również dlatego, że obraz filmowy prowokował (a może wciąż prowokuje?) wiele najistotniejszych dyskusji teoretycznych, estetycznych i ideologicznych związanych z ontologią, statusem i potencją obrazu w ogóle. Kolejne tematy zajęć uporządkowane są chronologicznie, a zatem punktem wyjścia każdorazowo będą istotne zjawiska z historii kina – najważniejsze nurty i szkoły, najbardziej wpływowi twórcy, dominujące instytucje kinematograficzne czy wyjątkowo spektakularne manifesty. Za tymi zjawiskami poszukiwać jednak będziemy zarówno kontekstów społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych, jaki i konkretnych umocowań teoretycznych, które pozwalają na bardziej trwałą i pogłębioną problematyzacją zjawisk historycznofilmowych. Ta dwutorowość problematyki zajęć znajduje potwierdzenie w opracowaniach, które składają się na listę lektur obowiązkowych. Każdym zajęciom towarzyszą dwa teksty, z których zwykle jeden ma charakter bardziej historycznofilmowy, drugi zaś uruchamia szersze konteksty omawianego zjawiska lub proponuje właściwe dlań pojęcia z zakresu teorii filmu.
Podczas zajęć "Film: sztuka, technika, ideologia (cz. 2)" będziemy kontynuować tematy podjęte w pierwszym semestrze - punktem wyjścia będzie tym razem sytuacja kina w czasie drugiej wojny światowej oraz pytanie, na ile wydarzenie to możemy uznać za przełomowe w perspektywie historii i teorii filmu. Spróbujemy zatem podsumować refleksje z poprzedniego semestru, pytając o istotę i sens podziału na kino klasyczne i modernistyczne, który, choć trwale wpisany w historię kina, bywa jednocześnie kwestionowany przez współczesną teorię filmu.
Kolejne poruszane w trakcie zajęć tematy doprowadzą nas do zagadnień związanych ze statusem kina wobec przemian sfery medialnej (ale także szerszych przemian społecznych i kulturowych) na początku XXI wieku.
1. Druga wojna światowa
Zagadnienia: wpływ drugiej wojny światowej na historię kina; wojna jako wydarzenie historyczno- i teoretycznofilmowe; źródła filmowego modernizmu; obraz-ruch i obraz-czas w filozofii kina Gilles'a Deleuze'a.
2. Neorealizm
Zagadnienia: neorealizm włoski jako odpowiedź na przemiany powojennej rzeczywistości; neorealistyczny stan świadomości; przemiany technologiczne będące konsekwencją drugiej wojny światowej; kino jako medium społeczne
3. Polityka autorska
Zagadnienia: teoretyczne i ideologiczne podstawy nowofalowej koncepcji kina; intelektualna funkcja filmu – pytanie o tzw. kino mentalne; założenia i konsekwencje polityki autorskiej w kinie lat 60.; wpływ realistycznej teorii filmu André Bazina na twórców Nowej Fali
4. Nowa Fala
Zagadnienia: filmowe i pozafilmowe źródła Nowej Fali w kinie francuskim; najważniejsze spory teoretyczne w środowisku twórców Nowej Fali; różnorodność nowofalowych praktyk i poszukiwań w obszarze kina; spory teoretyczne wokół statusu i zakresu oddziaływania Nowej Fali; wpływ Nowej Fali na kino europejskie i amerykańskie drugiej połowy XX wieku
5. Film dokumentalny
Zagadnienia: źródła praktyk dokumentalnych w początkach kina oraz w kinie klasycznym; pionierzy praktyki i teorii kina dokumentalnego; teoretyczne spory wokół definicji dokumentalizmu i możliwości filmowego obiektywizmu; różnorodność praktyk w obrębie kina dokumentalnego w drugiej połowie XX wieku; refleksywność kina dokumentalnego
6. Film i rzeczywistość: spory teoretyczne
Zagadnienia: wielość koncepcji filmowego realizmu w teorii filmu w latach 50. i 60. XX wieku; relacja między obrazem filmowym a rzeczywistością w kontekście teorii filmu oraz filmowych praktyk; ideologiczne skutki „wrażenia rzeczywistości” w kinie; krytyka ideologiczna w refleksji o kinie
7. Kino kontestacji
Zagadnienia: kino jako medium kontrkultury; „kino kontestujące” czy „kino o kontestacji”?; przekształcenia klasycznego hollywoodzkiego modelu produkcji filmowej; nowe praktyki odbioru filmu (m.in. kino kultowe, midnight movies); kryzys ideologiczny i jego odzwierciedlenia w kinie amerykańskim przełomu lat 60. i 70.
8. Kino awangardowe
Zagadnienia: amerykańskie kino awangardowe lat 60. i 70. wobec kina głównego nurtu i kina kontestacji; obraz filmowy wobec innych praktyk awangardowych; cielesność i seksualność jako temat awangardy – nowe praktyki i koncepcje teoretyczne; feministyczna teoria filmu
9. Kino "Nowej Przygody"
Zagadnienia: źródła określenia „kino Nowej Przygody” i pytanie o jego zasadność; amerykańskie kino popularne lat 80. wobec przemian technologicznych; zastosowanie psychoanalitycznej teorii filmu do badania kina popularnego; spory teoretyczne i pojęciowe w obrębie psychoanalitycznej teorii filmu
10. Filmowy postmodernizm
Zagadnienia: kino klasyczne, kino modernistyczne, kino postmodernistyczne: problem ewolucji form filmowych oraz instytucji kinematograficznych; „postmodernizm wysoki” i „postmodernizm popularny” – wątpliwości i spory w teorii filmu lat 90.; ewolucja formuły kina autorskiego pod koniec XX wieku
11. Dogma i europejskie kino lat 90.
Zagadnienia: „globalne Hollywood”: pytania o uniwersalny model produkcji filmowej, nowe praktyki odbiorcze i wyzwania teoretyczne; sytuacja kinematografii narodowych wobec przekształceń zaplecza kapitałowego globalnej produkcji filmowej; deklarowany „ascetyzm” manifestu Dogmy 95 wobec intensywnego rozwoju technologii cyfrowych i głębokich przekształceń estetyki filmu w latach 90.
12. Kino rozszerzone czy śmierć kina?
Zagadnienia: teoria filmu i filmowa praktyka wobec perspektywy dosłownej lub metaforycznej „śmierci kina”; „kino synestezyjne” czy „kino rozszerzone”?; pytania o strategie oporu (widzów i samego obrazu filmowego) wobec przekształceń krajobrazu medialnego; archeologia i futurologia języka nowych mediów w ujęciu Lva Manovicha
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z historii filmu drugiej połowy XX wieku oraz początku XXI wieku
- rozumie najważniejsze zjawiska i dynamikę procesów historycznofilmowych
- zna najważniejsze nurty w historii kina europejskiego i amerykańskiego
- zna główne koncepcje teorii filmu drugiej połowy XX wieku oraz początku XXI wieku
- sprawnie i krytycznie posługuje się pojęciami służącymi do badania filmu w kontekście innych dziedzin sztuki i zjawisk kultury najnowszej
- potrafi analizować i interpretować film w kontekście metodologii badań kultury wizualnej
- potrafi posłużyć się wprowadzanymi na zajęciach kategoriami i pojęciami do samodzielnej pracy z filmami zarówno w pracy naukowej, jaki i popularyzatorskiej
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się: obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), aktywność na zajęciach oraz przygotowanie sprawozdania i wprowadzenia do zajęć.
Literatura
Poniżej znajduje się lista lektur obowiązkowych (do zajęć i egzaminu). Na początku semestru zaproponowana zostanie także lista lektur uzupełniających. UWAGA: niektóre pozycje na liście lektur obowiązkowych mogą zostać zmienione na początku semestru!
1. Druga wojna światowa
Gilles Deleuze, Kryzys obrazu-działania oraz Poza obraz-ruch, w: tegoż, Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, Gdańsk 2008.
2. Neorealizm
André Bazin, Obrona Rosselliniego, w: tegoż, Film i rzeczywistość, Warszawa 1963.
Cesare Zavattini, Neorealizm według mnie, w: Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
3. Polityka autorska
Alexandre Astruc, Narodziny nowej awangardy: kamera-pióro, w: Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
André Bazin, Polityka autorska, w: tegoż, Film i rzeczywistość, Warszawa 1963.
4. Nowa Fala
Jean-Luc Godard, Montaż, moje piękne zmartwienie, w: Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
François Truffaut, Burżuazja i polityka, „Kultura Filmowa” 1971, nr 11–12.
Tadeusz Lubelski, Czterdzieści lat później, czyli bilans, w: tegoż, Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000.
5. Film dokumentalny
John Grierson, Dokumentalizm (fragmenty), Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
Mirosław Przylipiak, Refleksywność, w: tegoż, Kino bezpośrednie 1960–1963, Gdańsk 2007.
6. Film i rzeczywistość: spory teoretyczne
Siegfried Kracauer, Naturalne preferencje oraz Wyzwolenie fizycznej rzeczywistości, w: tegoż. Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Gdańsk 2008.
Jean-Louis Baudry, Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości, w: Panorama współczesnej myśli filmowej, red. Alicja Helman, Kraków 1992.
7. Kino kontestacji
Konrad Klejsa, Kontestacja i kino – refleksje teoretyczne, w: tegoż, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Warszawa 2008.
Catherine Russell, American Apocalypticism. The Sight of the Crisis, w: tejże, Narrative Mortality. Death, Closure, and New Wave Cinemas, Minneapolis – London 1995.
8. Kino awangardowe
Marta Kosińska, Awangarda i seks. Filmowe (od)erotyzowanie ciała, w: tejże, Ciało filmu. Medium obecnego w powojennej amerykańskiej awangardzie filmowej, Poznań 2012.
Laura Mulvey, Kino, feminizm i awangarda, w: tejże, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, Kraków – Warszawa 2010.
9. Kino „Nowej Przygody”
Jerzy Szyłak, Kino Nowej Przygody – jego cechy i granice, w: Kino Nowej Przygody, red. Jerzy Szyłak, Gdańsk 2011.
Todd McGowan, Steven Spielberg szuka ojca, w: tegoż, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, Warszawa 2008.
10. Filmowy postmodernizm
Maureen Turim, Modernizm i postmodernizm w kinie, „Film na Świecie” 2000, nr 401.
Slavoj Žižek, David Lynch albo sztuka śmiesznej wzniosłości, w: tegoż, Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, Kraków 2007.
11. Dogma i europejskie kino lat 90.
[Lars von Trier, Thomas von Vinterberg], Manifest – Dogma 95, w: Europejskie manifesty kina. Antologia, red. Andrzej Gwóźdź, Warszawa 2002.
Marcin Adamczyk, Strategiczny wybór kina europejskiego, w: tegoż, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.
12. Kino rozszerzone czy śmierć kina?
Roland Barthes, Wychodząc z kina, w: Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, red. Wiesław Godzic, Kraków 1993.
Lev Manovich, Nowy język kina, w: tegoż, Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Gene Youngblood, Kino synestezyjne: Koniec dramatu, w: Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, cz. II, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: