Film: sztuka, technika, ideologia (cz. 1) 3002-SPEC12KW4
Celem zajęć jest analiza historycznego rozwoju obrazu filmowego pośród i wobec innych form obrazu i innych mediów (audio)wizualnych. Nie chodzi zatem jedynie o śledzenie wpływów, ale o dostrzeżenie, że jeśli wiek XX zasadnie możemy określać wiekiem kina, to nie tylko ze względu na masowy charakter oddziaływania tego medium, ale również dlatego, że obraz filmowy prowokował (a może wciąż prowokuje?) wiele najistotniejszych dyskusji teoretycznych, estetycznych i ideologicznych związanych z ontologią, statusem i potencją obrazu w ogóle. Kolejne tematy zajęć uporządkowane są chronologicznie, a zatem punktem wyjścia każdorazowo będą istotne zjawiska z historii kina – najważniejsze nurty i szkoły, najbardziej wpływowi twórcy, dominujące instytucje kinematograficzne czy wyjątkowo spektakularne manifesty. Za tymi zjawiskami poszukiwać jednak będziemy zarówno kontekstów społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych, jaki i konkretnych umocowań teoretycznych, które pozwalają na bardziej trwałą i pogłębioną problematyzacją zjawisk historycznofilmowych. Ta dwutorowość problematyki zajęć znajduje potwierdzenie w opracowaniach, które składają się na listę lektur obowiązkowych. Każdym zajęciom towarzyszą dwa teksty, z których zwykle jeden ma charakter bardziej historycznofilmowy, drugi zaś uruchamia szersze konteksty omawianego zjawiska lub proponuje właściwe dlań pojęcia z zakresu teorii filmu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Ćwiczenia pozwalają uporządkować i wzbogacić wiedzę z historii kina, poszerzyć rozumienie najważniejszych zjawisk i procesów historycznofilmowych. Student pozna także główne koncepcje teorii filmu oraz pojęcia służące do badania filmu w kontekście innych dziedzin sztuki i zjawisk kultury.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach
Literatura
Stephen Heath, On Screen, in Frame: Film and Ideology, w: tegoż, Questions of Cinema, London 1981.Christa Blümlinger, Lumière, the Train and the Avant-Garde, w: The Cinema of Attractions Reloaded, ed. Wanda Strauven, Amsterdam 2006.Elżbieta Ostrowska, Początki procesu narratywizacji przestrzeni filmowej – na przykładzie wczesnych filmów D.W. Griffitha, w: tejże, Przestrzeń filmowa, Kraków 2000.Siergiej Eisenstein, Dickens, Griffith i my, w: tegoż, Wybór pism, Warszawa 1959.Lew Kuleszow, Montaż jako podstawa kinematografii, w: tegoż, Sztuka filmowa: Moje doświadczenia, Kraków 1996.Siergiej Eisenstein, Poza kadrem, w: tegoż, Wybór pism, Warszawa 1959.Rudolf Kurtz, Ekspresjonizm i film, w: Niemiecka myśl filmowa, red. Andrzej Gwóźdź, Kielce 1992.Mike Budd, Odsłony „Gabinetu dr. Caligari”, w: Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008. Alan Williams, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44.Michel Chion, Film dźwiękowy godny swojego imienia, w: tegoż, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, Warszawa – Kraków 2012.Charles F. Altman, W stronę teorii gatunku filmowego, „Kino” 1987, nr 6Gilles Deleuze, Obraz-działanie. Wielka forma, w: tegoż, Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, Gdańsk 2008.Andre Bazin, Śmierć Humphreya Bogarta, w: tegoż, Film i rzeczywistość, Warszawa 1963.Slavoj Žižek, Sposób Philipa Marlowe'a, w: tegoż, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2003. Thomas Leitch, Noir at Play, „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31.Siegfried Kracauer, Hitlerowski film wojenny w służbie propagandy, w: tegoż, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, Gdańsk 2009.Marc Ferro, Ideologia stalinowska w filmie na przykładzie „Czapajewa”, w: tegoż, Kino i historia, Warszawa 2011.Todd McGowan, Banalność Orsona Wellesa, w: tegoż, Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, Warszawa 2008.Gilles Deleuze, Kryzys obrazu-działania, w: tegoż, Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, Gdańsk 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: