Awans społeczny - procesy, emocje, opowieści 3002-KON2024K9
Pełny program (wraz z wybranymi tekstami literackimi, które omawiane będą w trakcie semestru) zostanie przedstawiony i omówiony na pierwszych zajęciach. Program zajęć jest zbudowany wokół następujących bloków tematycznych:
1) Historyczne trajektorie awansu:
Zagadnienia: rozwój kapitalizmu a mobilność społeczna (kapitalizm przemysłowy, powojenne państwo opiekuńcze, neoliberalizm); awans kapitalistyczny - awans socjalistyczne; współczesna dynamika mobilności społecznej
2) Opowieści awansu - ideologie i gatunki:
Zagadnienia: ideologiczny wymiar reprezentacji awansu w kapitalizmie i socjalizmie; odgórne i oddolne opowieści awansu; media a opowieści awansu (powieść; autofikcja literacka; kino)
3) Opowieści awansu - figury i tropy
Zagadnienia: jednostka awansująca a środowisko pochodzenia; osoba awansująca a dobroczyńca; pęknięty habitus; zdrada klasowa; awans przez miłość, awans przez mezalians
4) Awans - struktury odczuwania
Zagadnienia: antropologiczne i socjologiczne badania mobilności społecznej; historia emocji a historia mobilności społecznej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba biorąca udział w konwersatorium zna i rozumie:
- zagadnienie mobilności społecznej w nowoczesnych socjalistycznych i kapitalistycznych systemach klasowych
- zagadnienie historii reprezentowania procesu awansu w kulturach kapitalistycznych i socjalistycznych
- podstawowe teorie klasy społecznej oraz powiązane z nimi metodologie
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia procesów mobilności społecznej i dyskusji o tym zjawisku
- przygotować prezentację analizującą wybraną przez siebie reprezentację awansu
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać teksty naukowy prezentującą wywód teoretyczny i zastosować poznaną teorię do własnych badań
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji o mechanizmach reprezentowania awansu społecznego oraz związku kulturowych sposobów reprezentowania mobilności społecznej ze sposobami jej odczuwania
- pracy w grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu
- czytania w całości tekstów literackich oraz oglądania w całości filmów w celu przeprowadzenia ich dogłębnej analizy
Kryteria oceniania
1. Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (50%) oraz przygotowania prezentacji w wybranej formule (wypowiedź ustna, powerpoint etc.) wykorzystującej materiał z zajęć do interpretacji wybranego przez siebie tekstu literackiego bądź obrazu filmowego (50%).
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Literatura
Pełna lista lektur zostanie udostępniona na początku semestru. Teksty będą udostępniane na Google Classroom w formie elektronicznej.
Wybrane lektury:
Teksty teoretyczne/analityczne:
Pierre Bourdieu, Sketch for a Self-Analysis, London 2007.
Sam Friedman, Habitus Clivé and the Emotional Imprint of Social Mobility, „The Sociological Review” 2016, vol. 64, no 1.
Fredric Jameson , Autentyczny resentyment. Cięcia gatunkowe i ideologemy w „eksperymentalnych” powieściach George’a Gissinga, przeł. Sławomir Królak, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2015, nr 11.
Franco Moretti, The Bourgeois: Between History and Literature, London 2013.
Bruce Robbins, Upward Mobility and the Common Good. Toward a Literary History of the Welfare State, Princeton 2007.
Social Mobility for the 21st Century, eds. Steph Lawler, Geoff Payne, Routledge, London–New York 2018.
Teksty reporterskie/literackie:
Claire Louis-Bennett, Checkout-19, London 2021.
Tove Ditlevsen, Trylogia Kopenhaska, Wołowiec 2021.
Maciej Jakubowiak, Hanka, Wołowiec 2024.
Carolyn Steedman, Pejzaż dobrej kobiety, Warszawa 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: