Struktury mityczno-inicjacyjne w filmie fabularnym 3002-KON2024K8
Na zajęciach zajmiemy się obecnymi w dziełach filmowych strukturami obrzędów przejścia i przestrzeni labiryntowej.
Będziemy analizowali strukturę wyprawy bohatera i wpisany w dzieło filmowe schemat bajki magicznej.
Przyjrzymy się także postaci Trickstera.
Zajęcia poszerzają wiedzę teoretyczną oraz uczą analizy filmu i jego interpretacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na wykorzystywanie wiedzy z zakresu antropologii kultury.
Osoby uczestniczące w zajęciach są zobowiązane do obejrzenia omawianych filmów.
Wybór omawianych filmów zostanie dokonany razem z studentami na podstawie propozycji prowadzącego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych z zakresu filmowznawstwa,
- interpretować zgromadzony materiał filmowy uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych,
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie,
- analizować i interpretować dzieło filmowe w sposób oryginalny i kreatywny.
Student zna i rozumie:
- wybrane aspekty kultury filmowej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą,
- metodologie nauk o kulturze filmowej i powiązane z nimi metody badawcze,
- założenia pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego,
- wagę i wpływ kontekstu kulturowego na interpretację dzieła filmowego.
Student jest gotów do:
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu.
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury filmowej w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów,
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i ma świadomość jego znaczenia
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji (30%) i semestralnej pracy pisemnej (70%).
Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu.
Literatura
Dudziak A., „Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym”, Lublin 2000;
Ch. Vogler, „Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy”, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010;
S. Kuśmierczyk, „Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym”, Warszawa 2014;
W. Propp, „Morfologia bajki magicznej”, Kraków 2011;
- wybrane artykuły z „Roczników Humanistycznych”, „Kwartalnika Filmowego”,
Lektury będą udostępniane w formie pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: