Kino amerykańskie lat 70. XX wieku 3002-KON2024K5
Szczegółowa lista zagadnień podejmowanych podczas kolejnych spotkań przedstawiona zostanie na początku zajęć i udostępniona grupie na wybranej platformie. Wskazane poniżej zagadnienia obejmują problemy poruszane podczas zajęć. Będą one rozwijane i uszczegóławiane zależnie od okoliczności i potrzeb.
Problematyka kursu „Kino amerykańskie lat 70. XX wieku”
• Sytuacja w Stanach Zjednoczonych oraz w przemyśle filmowym po II wojnie światowej
• Periodyzacja i charakterystyka dekady lat 70. w kinie amerykańskim
• Pokolenia i postaci: generacja nowego Hollywood, „filmowe dzieciaki”, generacja seksu-narkotyków-i-rock’n’rolla
• Nowi autorzy i koncepcja autorstwa w kinie amerykańskim lat 70. XX wieku
• Przemiany w kinie gatunków (zmiany w gatunkach klasycznych, nowe gatunki)
• Palące kwestie społeczne i polityczne w kinie amerykańskim lat 70. XX wieku
• Wybrane teksty filmowe emblematyczne dla fenomenu kina amerykańskiego lat 70. XX wieku
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Osoba studiująca zna i rozumie:
- kontekst społeczno-polityczny zaistnienia fenomenu kina lat 70. w kinematografii amerykańskiej XX wieku;
- specyfikę, złożoność i zniuansowanie zjawisk filmowych, które złożyły się na dekadę lat 70. w kinie amerykańskim;
- sposoby problematyzowania kina amerykańskiego lat 70. XX wieku oraz analizowania i interpretowania uznanych za reprezentatywne tekstów filmowych;
- kluczowe postacie twórców – potrafi wymienić ich nazwiska, zna ich rolę oraz kontrybucję dla kina amerykańskiego tego okresu.
UMIEJĘTNOŚCI
Osoba studiująca potrafi:
- w sposób refleksyjny odnieść się do przeczytanych tekstów badawczych (analiz i tekstów z obszaru historiografii) i krytycznych dotyczących kina amerykańskiego, uwzględniając kontekst ich powstania;
- wskazać i omówić przyczyny i skutki zmian w kinematografii amerykańskiej po II wojnie światowej;
- odtworzyć przebieg dyskusji i syntetycznie przedstawić ją w formie pisemnej;
- zabierać głos w dyskusji i formułować pytania, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas zajęć oraz czerpaną z dodatkowej literatury naukowej (również w języku angielskim);
- posługiwać się narzędziami wprowadzonymi podczas zajęć do analitycznej i interpretacyjnej pracy z wybranymi tekstami filmowymi, gatunkami oraz twórczością autorów/rek;
- samodzielnie rozwijać i pogłębiać swoją wiedzę i zainteresowania dotyczące kina amerykańskiego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Osoba studiująca jest gotowa do:
- refleksyjnego odnoszenia się do dorobku filmowego kinematografii amerykańskiej lat 70. XX wieku;
- dostrzegania znaczenia i wagi refleksji historycznokulturowej dla zrozumienia procesów zachodzących w obszarze produkcji filmowej i kinie;
- dojrzałego udziału w dyskusji z użyciem merytorycznych argumentów;
- wysłuchania ze zrozumieniem i szacunkiem racji i argumentów innych osób;
- zainteresowania zjawiskami zachodzących we współczesnym filmie i kinie amerykańskim w kontekście zmian, które zaszły w latach 70. XX wieku.
Kryteria oceniania
Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie oceny aktywności podczas zajęć (30%) i arkuszy zajęciowych wypełnianych każdorazowo podczas zajęć (70%).
Osoby studiujące będą również proszone o obejrzenie szczególnie uważnie wybranych filmów do zajęć. Lista podana zostanie w szczegółowym planie zajęć.
KRYTERIUM: OBECNOŚĆ
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć -- jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Każde spóźnienie/wyjście wcześniej jest odnotowywane. Trzy spóźnienia/wcześniejsze wyjścia traktowane są jak jedna nieobecność.
KRYTERIUM: AKTYWNA POSTAWA
Osoby aktywne podczas zajęć, tj. zabierające głos, biorące merytoryczny udział w dyskusjach, odnoszące się do tekstów, nagradzane są plusami po zajęciach. W zależności od poziomu aktywności, można otrzymać od jednego do kilku plusów. Po zakończeniu zajęć proszę się zgłaszać po ich wstawienie. Za brak przygotowania otrzymać można minus/y. Aktywna postawa przekłada się na ocenę końcową.
KRYTERIUM: ARKUSZE ZAJĘCIOWE
Podstawową formą zaliczenia są wypełnione arkusze zajęciowe. Podczas zajęć każda osoba wypełnia arkusz. Dziesięć minut przed zakończeniem zajęć osoby studiujące otrzymują czas na przejrzenie i sfinalizowanie arkusza. Wypełniony arkusz należy zostawić prowadzącej po zakończonych zajęciach do wglądu. Podczas kolejnych zajęć arkusze zostaną zwrócone i przekazana zostanie informacja zwrotna. W arkuszu oceniana będzie umiejętność śledzenia dyskusji (25%), identyfikowania kluczowych pojęć, konceptów, nazwisk itp. (15%), refleksyjnego odniesienia się do treści przedstawianych i omawianych w trakcie zajęć (30%).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pisemnych pracach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów oraz opracowywania prezentacji.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć włączając krytyczne obejrzenie wybranych filmów 60h (2 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).
Literatura
W wyborze lektur nacisk położony został na literaturę w jęz. polskim. Teksty do poszczególnych zajęć podane zostaną w szczegółowym planie zajęć na początku semestru i zamieszczone (w miarę możliwości wraz ze skanami tekstów lub linkami do nich) na wybranej platformie.
• Lesiak Michał, Rafał Syska, Renesans Hollywoodu: Kino amerykańskie lat siedemdziesiątych, [w:] Historia kina. Tom 3. Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, UNIVERSITAS, Kraków 2015, s. 883—962
• Durys Elżbieta, „Samotnie przeciw całemu światu…” Zagrożenie, dziennikarze i media w amerykańskich filmach paranoi spiskowej lat siedemdziesiątych XX wieku, [w:] Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, red. Andrzej Gwóźdź, Magdalena Kempna-Pieniążek, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2014 (ISBN 978-83-63877-59-0); do pobrania: http://www.ispan.pl/pl/dzialalnosc-badawcza/zaklad-antropologii-kultury-filmu-i-sztuki-audiowizualnej/biblioteka-kwartalnika-filmowego.
• Durys Elżbieta, Teoria autorska a kino amerykańskie w latach 70. XX wieku, [w:] Kulturowe kody mediów: Stan obecny i perspektywy rozwoju, red. Marek Sokołowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 137–153.
• Lev Peter, American Films of the 70s. Conflicting Visions, University of Texas Press, Austin 2000, s. xv—xxii
FILMOGRAFIA:
Bonnie i Clyde, 1967, reż. Arthur Penn
Absolwent, 1967, reż. Mike Nichols
Chłodnym okiem, 1968, reż. Haskell Wexler
Swobodny jeździec, 1969, reż. Denis Hopper
Nocny kowboj, 1969, reż. John Schlesinger
Brudny Harry, 1971, reż. Don Siegel
Ojciec chrzestny, 1972, reż. Francis Ford Coppola
Egzorcysta, 1973, reż. William Friedkin
Rozmowa, 1974, reż. Francis Ford Coppola
Chinatown, 1974, reż. Roman Polański
Szczęki, 1975, reż. Steven Spielberg
Taksówkarz, 1976, reż. Martin Scorsese
Gwiezdne wojny, 1977, reż. George Lucas
Niezamężna kobieta, 1977, reż. Paul Mazurski
Łowca jeleni, 1978, reż. Michael Cimino
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: