Antropologia seksualności 3002-KON2024K4
Proponowana lista tematów (do wyboru studiujących w głosowaniu za pomocą ankiety):
– pojęcie seksualności: jego historia i konteksty kulturowe
– prawa seksualne
– edukacja seksualna (liberalna i konserwatywna)
– pozytywna seksualność i coachnig seksualny
– przemoc seksualna i przestępstwo zgwałcenia
– seksualność osób z niepełnosprawnościami
– seksualność osób transpłciowych
– aseksualność i orientacja seksualna
– pornografia i postpornografia
– BDSM
– praca seksualna.
Wstępna lista proponowanych gości:
– Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton (liberalna edukacja seksualna)
– Stowarzyszenie Program Stacja (edukacja seksualna i streetworking, nurt redukcji szkód)
– Sexed.pl (seksualność osób z niepełnosprawnościami)
– Fundacja Instytut Profilaktyki Zintegrowanej: program Archipelag Skarbów (chrześcijańska edukacja seksualna i profilaktyka pierwszorzędowa)
– Instytut Pozytywnej Seksualności (edukacja seksualna i wsparcie seksuologiczne dorosłych, coaching seksualny)
– Kolektyw Kamelia (działania na rzecz pracowników seksualnych)
– Fundacja Trans-Fuzja (seksualność osób transpłciowych)
– Stowarzyszenie Asfera (społeczność osób aseksualnych).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba studiująca:
– zna antropologiczne koncepcje seksualności i praw seksualnych
– orientuje się w literaturze przedmiotu z zakresu antropologii seksualności
– zna metody badawcze i zasady etyczne stosowane w studiach nad seksualnością.
Umiejętności
Osoba studiująca:
– potrafi zastosować narzędzia antropologiczne do analizy kulturowych uwarunkowań sfer seksualności i reprodukcji
– potrafi wskazać ideologiczne uwarunkowania koncepcji seksualności i badań nad seksualnością oraz ocenić ich wpływ na kształt dyskursu publicznego
– potrafi refleksyjnie zabierać głos w debacie publicznej na temat przemian seksualności i aspektów kultury z nią związanych.
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca:
– przejawia postawę tolerancji i szacunku dla innych systemów aksjologicznych i sposobów życia
– jest gotowa do upowszechniania wiedzy opartej na rozpoznaniach naukowych i etycznych.
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (50%) oraz przygotowania projektu grupowego (projekt edukacji seksualnej na wybrany temat, stworzony metodą design thinking i prezentacja tego projektu w formacie PechaKucha: 50%).
3. Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Literatura
Wstępna lista proponowanych lektur:
– Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, przeł. M. Sutowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
– Kościańska A., Płeć, przyjemność i przemoc. Kształtowanie wiedzy eksperckiej o seksualności w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
– A. Kościańska, Zobaczyć łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017.
– Eva Illouz, Dlaczego miłość rani. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej: Warszawa 2016.
– Illouz E., Uczucia w dobie kapitalizmu, przeł. Z. Simbierowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: