Wyparte topografie nowoczesności. Konwersatorium postkolonialne II 3002-KON2024K33
Zajęcia są pomyślane jako kontynuacja konwersatorium postkolonialnego prowadzonego w semestrze zimowym, ale pozostają otwarte również dla nowych osób zainteresowanych tą tematyką,
W eseju "Nekropolityka" Achille Mbembe nazywa kolonię i plantację "wypartymi topografiami okrucieństwa" – przygląda się, jakie relacje władzy w nich zachodzą i jakie podmioty się wyłaniają. Na zajęciach owe "wyparte topografie" będą stanowiły punkt wyjścia do refleksji na temat nowoczesności i nowoczesnych podmiotowości jako inherentnie powiązanych z projektem kolonialnym i wpisaną w niego przemocą. Przyjrzymy się też miejscom, które zapewniały kulturową legitymizację i popularyzację porządku kolonialnego, jak wystawy etnograficzne, muzea czy ogrody zoologiczne. Zastanowimy się również nad tym, jaką rolę wspomniane topografie odgrywały i odgrywają w historii i współczesności polskiego społeczeństwa i właściwych mu hegemonicznych konceptualizacji inności. Będziemy analizować wybrane przykłady literackie, teatralne i wizualne – replikujące bądź dekonstruujące nowoczesność/kolonialność.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba biorąca udział w konwersatorium zna i rozumie:
- podstawowe metodologie badań postkolonialnych
- najważniejsze założenia związane z badaniami nad "rasą"
- współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych;
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia tożsamości etnicznej/rasowej
- przygotować prezentację wybranego przez siebie problemu z użyciem teorii postkolonialnych
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań postkolonialnych
- przyjęcia postawy szacunku wobec odmienności i różnorodności tożsamości
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach (60%) oraz wypowiedzi na temat wskazanej przez prowadzącą książki beletrystycznej lub reportażowej (przygotowane zagajenie lub udział w dyskusji na temat tej książki na ostatnich zajęciach w semestrze lub wypowiedź/prezentacja pisemna (40%).
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Literatura
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane w formie elektronicznej.
Wybór literatury:
Dan Hicks, "The Brutish Museums: The Benin Bronzes, Colonial Violence and Cultural Restitution", Pluto Press, London 2020.
Mahmood Mamdani, "Neither settler nor Native: The Making and Unmaking of Permanent Minorities", The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 2020
Walter D. Mignolo, "Epistemiczne nieposłuszeństwo i dekolonialna opcja: Manifest", przeł. Tomasz Szerszeń, "Konteksty" nr 4, 2020, s. 15–30.
Mary Louise Pratt, "Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja", tłum. Ewa Elżbieta Nowakowska, WUJ, Kraków 2011.
Leanne Betasamosake Simpson, "As We Have Always Done: Indigenous Freedom Through Radical Resistance", University of Minnesota Press, Minneapolis and London 2021.
Frank Wilderson, "Afropessimism", Liveright Publishing Corporation, New York 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: