Czytanie Judith Butler: Uwikłani w płeć 3002-KON2024K12
"Uwikłani w płeć" (Gender Trouble) Judith Butler, wydana po angielsku w 1989 roku, do dziś jest jedną z fundamentalnych książek dla współczesnej humanistyki. Świadczy o tym chociażby fakt, że właśnie ukazało się nakładem Wydawnictwa Krytyki Politycznej drugie wydanie polskiego tłumaczenia autorstwa Karoliny Krasuskiej.
Już w 1992 roku Butler w znanym wywiadzie z Liz Kotz opublikowanym w "Art Forum" twierdziła, że jej książka i koncepcja performatywności płci zostały źle zrozumiane. Wracając więc do źródła, z perspektywy ponad 30 lat, warto zapytać, co dzisiaj rozumiemy z tej lektury.
Czytając poszczególne rozdziały, będziemy osadzać je w kontekście historycznym, ale także artystycznym i społecznym. Będziemy wspólnie oglądać prace artystyczne, które oświetlają teorię Butler, przywoływać inne teksty, które mogą wpłynąć na interpretację, czy omawiać zjawiska społeczne, które wiążą się z teorią performatywności płci.
Książka ma 15 rozdziałów. Dopasujemy tempo ich czytania do planu zajęć i możliwości grupy. Celem jest przeczytanie całości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba biorąca udział w konwersatorium zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym teorie performatywności płci Judith Butler
- w stopniu pogłębionym najważniejsze założenia związane z badaniami nad ciałem i cielesnością w kulturze współczesnej
- w stopniu pogłębionym podstawowe teorie tożsamości oraz powiązane z nimi metodologie.
- co oznacza performatywność i widoczność w kontekście polityki tożsamości a także, jaki kontekst kulturowy towarzyszył wyłonieniu się tych pojęć
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia płci i polityki tożsamości
- przygotować prezentację wybranego przez siebie problemu z użyciem teorii tożsamości oraz teorii performatywności płci
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać książkę naukową prezentującą wywód teoretyczny i zastosować poznaną teorię do własnych badań
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu płci, performatywności i teorii tożsamości
- pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu
- przyjęcia postawy szacunku wobec odmienności i różnorodności tożsamości
- znalezienia wartości w czytaniu całości prac naukowych niezależnie od ich objętości i prześledzenia myśli autora/autorki od początku do końca wywodu
Kryteria oceniania
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (50%) oraz przygotowania prezentacji w wybranej formule (wypowiedź ustna, powerpoint, prezentacja opublikowana na platformie classroom etc.) wykorzystującej materiał z zajęć do interpretacji wybranego przez siebie zagadnienia badawczego (50%).
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);
4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.
Literatura
Judith Butler, "Uwikłani w płeć", tłum. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008 lub 2024.
W razie problemów z dostępem do książki prowadząca udostępni elektroniczną wersję tekstu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: