Aborcja, antykoncepcja, niepłodność. Antropologia reprodukcji 3002-KON2023K4
Zajęcia poświęcone będą prezentacji i analizie kilku pól problemowych związanych z płodnością i reprodukcją, które są obecnie przedmiotem kulturowych sporów i w związku z tym obszarem wzmożonej społecznej refleksyjności. Przyjrzymy się sposobom rozpoznawania potrzeb różnych grup społecznych, definiowania problemów i tworzenia instytucji dążących do ich rozwiązywania.
Będziemy zajmować się takimi zagadnieniami jak leczenie niepłodności i zarządzanie płodnością, strategie prokreacyjne osób GSD, działania pro-choice i pro-life, sposoby radzenia sobie z porażkami i problemami związanymi z reprodukcją. Narzędziami, które wykorzystamy do namysłu i poddamy krytycznej refleksji, będą koncepcje praw reprodukcyjnych i sprawiedliwości reprodukcyjnej. Analizę tekstów uzupełnią warsztaty z zaproszonymi gośćmi i gościniami – ekspertkami i aktywistami. Osoby studiujące są zachęcane do współtworzenia programu zajęć i warsztatów.
Wstępna lista proponowanych gości:
– Stowarzyszenie na rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji Nasz Bocian (in vitro, dawstwo gamet i zarodków, nowe technologie w leczeniu niepłodności, adopcja)
– Instytut Rodziny (naprotechnologia: katolicka metoda leczenia niepłodności)
– Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli NPR („naturalne planowanie rodziny”)
– Fundacja Pro – Prawo do Życia / Fundacja Życie i Rodzina („twardy” pro-life)
– Misja „Nie jesteś sama” („miękki” pomocowy pro-life)
– Aborcyjny Dream Team / Aborcja bez Granic (pomocowy pro-choice)
– Fundacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny (aktywistyczno-pomocowy pro-choice)
– Fundacja Tęczowe Rodziny (rodzicielstwo osób GSD)
– instytucje terapeutyczne strat prenatalnych (Winnica Racheli, NEST, Fundacja Medycyny Prenatalnej)
– Warszawskie Hospicjum dla Dzieci (hospicjum perinatalne)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Po ukończonym kursie zajęć student/studentka:
– potrafi zastosować narzędzia antropologiczne do analizy kulturowych uwarunkowań sfer seksualności i reprodukcji
– potrafi wskazać ideologiczne uwarunkowania koncepcji płodności i badań nad reprodukcją oraz ocenić ich wpływ na kształt dyskursu publicznego
– potrafi refleksyjnie zabierać głos w debacie publicznej na temat praw reprodukcyjnych i aspektów kultury z nimi związanych.
Efekty II stopień WOK
Absolwent/ka zna i rozumie:
K_W01 swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej
K_W03 w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury
K_W05 metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze
Absolwent/ka potrafi:
K_U01 wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki
K_U07 zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną
K_U10 inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową
Absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
K_K05 zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią
Kryteria oceniania
Zaliczenie: na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji, współorganizowanie warsztatów), wykonania kilku zadań na platformie google classroom oraz projektu zespołowego (współudział w tworzeniu koncepcji studiów z zakresu płci i seksualności).
Część spotkań z gośćmi może odbywać się online, w godzinach zajęć.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Wstępna lista proponowanych lektur:
– Radkowska-Walkowicz M. Doświadczenie in vitro. Niepłodność i nowe technologie reprodukcyjne w perspektywie antropologicznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013 (fragment).
– Alice M. Miller, Seksualne, lecz nie reprodukcyjne. Prawa seksualne a prawa reprodukcyjne, w: Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, WUW, Warszawa 2012.
– Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Jakie wnioski można wyciągnąć z badań socjologicznych na temat aborcji?, w: A jak hipokryzja. Antologia tekstów o aborcji, władzy, pieniądzach i sprawiedliwości, red. C. Snochowska-Gonzalez, Wydawnictwo O Matko!, Warszawa 2011.
– Krystyna Dzwonkowska-Godula, Sprawiedliwość reprodukcyjna – od feministycznego postulatu do naukowej koncepcji, „Avant” 2020, nr 3.
– Agnieszka Król, Niepełnosprawność i sprawiedliwość reprodukcyjna. Zarys wybranych zagadnień dotyczących kobiet z niepełnosprawnościami, „Studia de Cultura” 2018, nr 1.
– Wybrane publikacje: projektu „Rodziny z wyboru”: http://rodzinyzwyboru.pl/publikacje-i-raporty/, badań transrodzicielstwa: https://tranzycja.pl/media/docs/rodzina/raport_rodzina.pdf oraz projektu „Katolicyzacja reprodukcji”: https://etnologia.uw.edu.pl/katorep
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: