Konwersatorium postkolonialne II 3002-KON2023K39
Zajęcia stanowią pewnego rodzaju kontynuację konwersatorium prowadzonego w semestrze zimowym, ale są otwarte również na nowe osoby.
W eseju "Nekropolityka" Achille Mbembe nazywa kolonię i plantację "wypartymi topografiami okrucieństwa" – przygląda się, jakie relacje władzy w nich zachodzą i jakie podmioty się wyłaniają. Na zajęciach owe wyparte topografie będą stanowiły punkt wyjścia do refleksji na temat nowoczesności i nowoczesnych podmiotowości jako inherentnie powiązanych z projektem kolonialnym i wpisaną w niego przemocą kolonialną. Przyjrzymy się też miejscom, które zapewniały kulturową legitymizację i popularyzację porządku kolonialnego, jak wystawy etnograficzne, muzea czy ogrody zoologiczne. W ramach zajęć zastanowimy się również, jaką rolę wspomniane topografie odgrywały i odgrywają w historii i współczesności polskiego społeczeństwa i właściwych mu hegemonicznych konceptualizacji inności. Będziemy analizować wybrane przykłady literackie, teatralne i wizualne – replikujące bądź dekonstruujące nowoczesność/kolonialność.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student/ka zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości, szczególnie powiązane z kategorią "rasy", stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury;
- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie, zwłaszcza w odniesieniu do refleksji postkolonialnej i dekolonialnej;
Umiejętności – student/ka potrafi
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne.
Kompetencje społeczne – student/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
- zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią
Kryteria oceniania
* frekwencja (więcej niż pięć nieobecności uniemożliwia zaliczenie zajęć);
* aktywność na zajęciach;
* lektura całości wskazanej przez prowadzącą książki beletrystycznej lub reportażowej, a następnie udział w dyskusji podczas ostatnich zajęć w semestrze;
Literatura
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane w formie elektronicznej.
Wybór literatury:
Tony Bennett, "Kompleks wystawienniczy", tłum. Małgorzata Szubartowska, “Widok” nr 10, 2015.
Dan Hicks, "The Brutish Museums: The Benin Bronzes, Colonial Violence and Cultural Restitution", Pluto Press, London 2020.
Mahmood Mamdani, "Neither settler nor Native: The Making and Unmaking of Permanent Minorities", The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 2020
Walter D. Mignolo, "Epistemiczne nieposłuszeństwo i dekolonialna opcja: Manifest", przeł. Tomasz Szerszeń, "Konteksty" nr 4, 2020, s. 15–30.
Mary Louise Pratt, "Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja", tłum. Ewa Elżbieta Nowakowska, WUJ, Kraków 2011.
Leanne Betasamosake Simpson, "As We Have Always Done: Indigenous Freedom Through Radical Resistance", University of Minnesota Press, Minneapolis and London 2021.
Frank Wilderson, "Afropessimism", Liveright Publishing Corporation, New York 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: