Kino słabsze. Lata osiemdziesiąte 3002-KON2023K30
Zajęcia polegają na dyskusji o wybranych filmach polskich z lat 80, które studenci oglądają wcześniej w domu (na platformach cda, vod, youtube, 35mm i innych). Założeniem jest powiązanie ówczesnej produkcji filmowej (nie arcydzieł, raczej kina gatunków i dzieł mniej znanych, niekoniecznie udanych) z tłem społecznym, politycznym i gospodarczym epoki. W ten sposób poznajemy stosunkowo mało opisany fragment kina polskiego, a zarazem pogłębiamy wiedzę z historii kultury XX wieku. "Słabość" (rozumiana tu także wywrotowo, jako odmowa lub ucieczka) będzie jedną z głównych kategorii interpretacyjnych.
Oprócz "kanonu" (Sass, Kieślowski, Machulski, Koterski, Majewski, Bareja) będzie nas interesować "nisza" (Kondratiuk, Barański, Piestrak, Skalski i inni)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 Absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej lat osiemdziesiątych XX wieku.
K_U01 Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie analizować teksty kultury (polskie kino), integrować informacje z różnych źródeł i prezentować je w wypowiedzi ustnej i pisemnej.
K_U02 Absolwent potrafi samodzielnie interpretować materiał filmowy
z uwzględnieniem kontekstu historycznego, społecznego i politycznego.
K_U07 Absolwent potrafi zabierać głos w dyskusji.
K_K01 Absolwent jest gotów do krytycznej oceny materiałów źródłowych.
Kryteria oceniania
Pierwszym kryterium oceniania jest obecność na zajęciach. Dwie nieobecności usprawiedliwione, od trzech do pięciu - do zaliczenia rozmową na dyżurze, powyżej pięciu - zajęcia niezaliczone. Studenci pod opieką BON-u maja limit nieobecności do 50%.
Drugie kryterium oceniania to aktywność. Rozmawiamy o filmach.
Trzecie kryterium to krótka (2-3 strony) analiza pisemna dowolnie wybranego polskiego filmu interesującej nas dekady. Może mieć charakter samodzielny, albo stanowić podsumowanie recenzji prasowych z epoki. Dobrze widziane odniesienia do problemów poruszanych na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Tadeusz Lubelski "Historia kina polskiego"
Monika Talarczyk "Biały mazur" (fragmenty)
Marcin Kościelniak "Egoiści" (fragmenty)
Marcin Zaremba "Wielkie rozczarowanie" (fragmenty)
Rick Altman "Kino gatunków" (fragmenty)
Oraz pozycje monograficzne dotyczące wybranych reżyserów i recenzje konkretnych filmów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: