- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Antropologia seksualności 3002-KON2023K25-OG
Zajęcia poświęcone będą prezentacji i analizie kilku pól problemowych związanych z seksualnością, które są obecnie przedmiotem kulturowych sporów, obszarem intensywnych działań sensotwórczych oraz wypracowywania nowych strategii politycznych. Będziemy zajmować się takimi zagadnieniami jak edukacja seksualna i ciałopozytywność, praca seksualna, życie seksualne osób GSD (transpłciowość, aseksualność, homoseksualność), przemiany polskiej seksuologii, coaching seksualny. Analizę tekstów uzupełnią warsztaty z zaproszonym gośćmi – ekspertami i aktywistami zaangażowanymi w działania polityczne i społeczne. Studenci/tki są zachęcani do współtworzenia programu zajęć i warsztatów.
Wstępna lista proponowanych gości:
– Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton (liberalna edukacja seksualna)
– Stowarzyszenie Program Stacja (edukacja seksualna i streetworking, nurt redukcji szkód)
– Sexed.pl (seksualność osób z niepełnosprawnościami)
– Fundacja Instytut Profilaktyki Zintegrowanej: program Archipelag Skarbów (chrześcijańska edukacja seksualna i profilaktyka pierwszorzędowa)
– Instytut Pozytywnej Seksualności (edukacja seksualna i wsparcie seksuologiczne dorosłych, coaching seksualny)
– Sex Work Polska (działania na rzecz pracowników seksualnych)
– Fundacja Trans-Fuzja (seksualność osób transpłciowych)
– Stowarzyszenie Asfera (społeczność osób aseksualnych)
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
– swoistość nauk o kulturze i ich użyteczność w analizie ludzkiej seksualności
– w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości jako narzędzie do zrozumienia tożsamości płciowej i orientacji seksualnej
– metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze użyteczne do studiowania seksualności
Student/ka potrafi:
– wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki
– zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, zachować kulturę debaty w sytuacjach różnorodności światopoglądów i systemów aksjologicznych
– inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową
Student/ka jest gotów/gotowa do:
– krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
– przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
– zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią
Kryteria oceniania
Zaliczenie: na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji, współorganizowanie warsztatów), wykonania kilku zadań na platformie google classroom oraz projektu zespołowego. Część zajęć z gośćmi może odbywać się online (zoom).
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2. Nieobecność na 30% zajęć uniemożliwia ich zaliczenie.
Literatura
Wstępna lista proponowanych lektur:
– Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
– Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, przeł. M. Sutowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
– Kościańska A., Płeć, przyjemność i przemoc. Kształtowanie wiedzy eksperckiej o seksualności w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
– A. Kościańska, Zobaczyć łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017.
– Eva Illouz, Dlaczego miłość rani. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej: Warszawa 2016.
– Illouz E., Uczucia w dobie kapitalizmu, przeł. Z. Simbierowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: