Antropologia tańca 3002-KON2023K12
Taniec – jak może żadna inna dziedzina sztuki – stawia opór teoriom antropologicznym czy socjologicznym. Kłopot stanowi już najbardziej podstawowa definicja przedmiotu badań. Amerykańska badaczka Joan Kealiinohomoku proponuje na przykład taką definicję: „Taniec jest ulotną, ograniczoną w czasie formą ekspresji wykonywaną w danej formie i danym stylu przez ciało człowieka poruszające się w przestrzeni. Taniec powstaje z celowo wybranych i kontrolowanych rytmicznych ruchów; fenomen, który wyłania się z tego wyboru, jest rozpoznawany jako taniec przez wykonawcę oraz przez obserwujących członków danej grupy”. W trakcie zajęć zamierzam przyjrzeć się tańcowi w różnych kulturach i z różnych perspektyw – jako praktyce społecznej, gałęzi sztuki, jako metodzie pracy nad świadomością ciała i technice, a także jego rozmaitym funkcjom i definicjom. Praktyczna część zajęć będzie pomocą w poszukiwaniach teoretycznego języka rozmowy o tym, co różne gatunki tańca łączy, a co dzieli. Bliskie mi perspektywy teoretyczne to antropologia teatru Eugenio Barby, poszukującego uniwersaliów sztuki aktora, dalej – to somaestetyka Richarda Shustermana, który wielokrotnie podkreślał znaczenie teoretycznej Taniec – jak może żadna inna dziedzina sztuki – stawia opór teoriom antropologicznym czy socjologicznym. Kłopot stanowi już najbardziej podstawowa definicja przedmiotu badań. Amerykańska badaczka Joan Kealiinohomoku proponuje na przykład taką definicję: „Taniec jest ulotną, ograniczoną w czasie formą ekspresji wykonywaną w danej formie i danym stylu przez ciało człowieka poruszające się w przestrzeni. Taniec powstaje z celowo wybranych i kontrolowanych rytmicznych ruchów; fenomen, który wyłania się z tego wyboru, jest rozpoznawany jako taniec przez wykonawcę oraz przez obserwujących członków danej grupy”. W trakcie zajęć mamy zamiar przyglądać się tańcowi w różnych kulturach i z różnych perspektyw – jako praktyce społecznej, gałęzi sztuki, metodzie pracy nad świadomością ciała, technice, jego funkcjom i definicjom. Praktyczna część zajęć miałaby pomóc w poszukiwaniach teoretycznego języka rozmowy o tym, co różne gatunki tańca łączy, a co dzieli. Bliskie nam perspektywy teoretyczne to antropologia teatru Eugenio Barby, poszukującego uniwersaliów sztuki aktora, dalej – to somaestetyka Richarda Shustermana, który wielokrotnie podkreślał konieczność powiązania teoretycznej refleksji o ciele z praktyką, a wreszcie – metodologia practice as research.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi
– wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych
– określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji
– wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauki o tańcu oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane
Student jest gotów do
– krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
– przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
Student zna i rozumie:
– swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi
– podstawową terminologię antropologii tańca
– metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury
– wybrane nurty i narzędzia historii teatru, widowisk oraz tańca
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (obecność i aktywny udział w zajęciach; nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć skutkuje uniemożliwia zaliczenie przedmiotu) – krótka praca pisemna/prezentacja ustna (do wyboru)
Literatura
Anya Peterson Royce, "Antropologia tańca", przeł. Jacek Łumiński, WUW, Warszawa 2014
– "Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym", wyb. i red. Jadwiga Majewska, Korporacja Ha!Art, Kraków 2013
– Wojciech Klimczyk, "Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455-1795)", Universitas, Kraków 2015
– Richard Shusterman, "Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki", przeł. Wojciech Małecki, Sebastian Stankiewicz, Universitas, Kraków 2016
– Eugenio Barba, Nicola Savarese, "Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru", Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2005. (Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: