Warsztat analizy semiotycznej 3002-KON2022K4
Analiza semiotyczna na uniwersytecie kojarzy się zwykle z badaniami literaturoznawczymi lub zakorzenionymi w nich dość wiekowymi analizami kultury Rolanda Barthesa czy Umberta Eco. Tymczasem współcześnie metodologia ta jest szeroko wykorzystywana m.in. w planowaniu kampanii społecznych, analizie społecznej percepcji zjawisk, w reklamie i marketingu czy komunikacji politycznej.
Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się między innymi:
- zbierać i analizować materiały z mediów tradycyjnych i społecznościowych;
- samodzielnie planować pracę na dużych korpusach danych;
- sortowania tekstów na tematy, ich klasyfikacji i analizy jakościowej tematów, także prowadzonej na korpusie wstępnie przeanalizowanymi przez algorytmy metodami NLP (np. Latent Dirichlet allocation);
- wykorzystywać kwadrat semiotyczny w analizie kodów komunikacyjnych;
- analizy kodów werbalnych i wizualnych;
- analizy narracyjnej;
- analizy archetypów;
- analizy pól semantycznych.
Przyjrzymy się także nieoczywistym nowym ścieżkom we współczesnym pejzażu semiotycznym takim jak:
- marki narodowe i semiotyka patriotyzmu;
- franczyzy, uniwersa kulturowe, multiwersa.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć osoba uczestnicząca w nich:
- zna i rozumie metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury;
- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
- potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- potrafi określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;
- potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane;
- potrafi inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową.
Kryteria oceniania
Przedmiotem oceny będą:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- wykonywane zespołowo analizy (poza godzinami zajęć).
Literatura
Anholt, Simon, Sprawiedliwość marek
Barthes, Roland, Mitologie
Holt, Douglas B. How brands become icons: The principles of cultural branding. harvard business press, 2004.
Mark, Margaret, Carol S. Pearson. The hero and the outlaw: Building extraordinary brands through the power of archetypes. McGraw Hill Professional, 2001.
Valentine, Virginia. "Semiotics: what it is and what it can do for market research." Market Research Handbook (2012).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: