Opowieści tybetańskie, opowieści buddyjskie w Polsce. Jak słuchać, jak rozmawiać i jak zapisywać rozmowę? 3002-KON2021K26
Zajęcia mają charakter warsztatowy (ok. 20h - przygotowanie się do rozmowy, przeprowadzenie jej i zredagowanie) z elementami wykładu i konwersatorium (ok. 10h - wprowadzenie do tematu i praca z wybraną literaturą). W ich trakcie uczymy się, jak rozmawiać, jak prowadzić wywiad, jak wysłuchać opowieści oraz jak ją zapisać i zredagować. Poznajemy teksty przygotowujące do ukierunkowanej tematycznie rozmowy – dotyczącej życia buddystek i buddystów w Polsce. Rozmawiamy z Tybetańczykami o ich utraconej matczyźnie i nowym świecie obczyzny, a także z buddystami innych narodowości mieszkającymi w Polsce.
Będziemy pracować wokół dwóch głównych tematów.
1.Filozofia buddyjska, kultura tybetańska, elementy historii Tybetu
Najważniejsze zagadnienia: metafizyka buddyjska, szkoły buddyzmu tybetańskiego, Tybet przed i po 1959 roku, Tybetańczycy na uchodźstwie (także w Polsce), buddyzm a Zachód.
2.Umiejętność prowadzenia i zapisywania rozmów
Najważniejsze zagadnienia i ćwiczenia: pisanie krótkich form, przeprowadzanie ankiety, wywiadu i rozmowy oraz redagowanie tekstów.
Zajęcia odbywać się będą w sali i w terenie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej;
- podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego;
- metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury;
- podstawowe zagadnienia z zakresu filozofii kultury.
Umiejętności - absolwent/ka potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań;
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną.
Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
- uczestnictwa w debacie publicznej;
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się: obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze - osoby nieobecne na więcej niż 5 zajęciach nie uzyskają zaliczenia), aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, pisanie krótkich form), praca pisemna (przeprowadzenie i spisanie wywiadu lub rozmowy).
Literatura
Wstępna lista lektur - fragmenty wybranych lektur będą udostępniane w postaci skanów i omawiane podczas zajęć.
John Powers, Wprowadzenie do buddyzmu tybetańskiego, 2017 (fragmenty).
J.-F.Revel, Matthieu Ricard, Mnich i Filozof, 2000 (fragmenty).
Tybet. Stare duchy, nowe duchy, HFPC, 2000 (fragmenty).
M.T. Kapstein, Tybetanczycy, 2010 (fragmenty).
Tenzin Palmo, Reflections on a Mountain Lake, 2002 (fragmenty).
Herman Hesse, Siddhartha, 2017 (fragmenty).
Peter Matthiessen, Śnieżna Pantera, 1999 (fragmenty).
Pema Bhum, Opowiadania o rewolucji kulturalnej w Tybecie, 2018 (fragmenty).
Tsering Shakya, Smok w krainie śniegu, 2019 (fragmenty).
Barbara Demick, Zjadanie Buddy, Wołowiec 2021 (fragmenty).
Dzongsar Dżamjang Kjence, Jak nie być buddystą, 2010 (fragmenty).
Hanka Grupińska, Dalekowysoko, 2020 (fragmenty)
Skrypt autorski: Jak prowadzić i jak zapisywać rozmowę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: