Śmierć wrogom ojczyzny 3002-KON2020K60
1. Wprowadzenie do zajęć
2. Wielka Lechia
3. O politycznym użytku ze Slavicness: czasy II RP
4. O politycznym użytku ze Slavicness: czasy PRL
5. O politycznym użytku ze Slavicness: czasy III RP
6. Intermarum:
7. Sarmatyzm:
8. „Kresy”:
9. II Wojna: czasy PRL
10. II Wojna: czasy III RP
11. "Żołnierze Wyklęci": czasy III RP
12. "Żołnierze Wyklęci" II: czasy PRL
13. Żydzi
14. Ksiądz Polski
15. Przyszłość:
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student wymienia główne prądy popkultury patriotycznej i identyfikuje najczęściej używane w niej gatunki. Rozpoznaje jej najważniejsze motywy i wskazuje ich źródła i korzenie. Umie objaśnić i zaprezentować polskie narodowe imaginarium odwołując się do konkretnych dzieł i produkcji. Analizuje strukturę dzieł patriotycznej kultury popularnej i wskazuje jej zarówno ideologiczne jak ekonomiczne zaplecze, umiejąc jednocześnie poddać krytyce obowiązujący model kultury, jako zakorzeniony w konkretnych warunkach klasowych, płciowych czy geopolitycznych. Posługuje się sprawnie terminologią z dziedziny szeroko pojętych nauk społecznych oraz humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem studiów postkolonialnych, teorii systemu-świata czy krytyki feministycznej. Umie pracować w zespole nad analizą tekstu kultury i brać udział w dyskusji na ich temat. Jest zdolny do samodzielnej analizy i umie obronić jej założenia w formie odpowiedzi ustnej.
Kryteria oceniania
aktywność
praca pisemna
obrona pracy pisemnej w formie egzaminu ustnego
Literatura
J. Bieszk, „Słowiańscy Królowie Lechii”, Bellona, Warszawa, 2015.
M. Żebrowski, „O tym jak Słowianie światem rządzili, czyli alternatywna historiografia w Słowiańskich królach Lechii Janusza Bieszka”, [w:] K. Feruga, A. Ostrowska-Knapik a kol., „Współczesny świat słowiański”, Praha, 2016.
A. Wójcik, „Fantazmat Wielkiej Lechii. Jak pseudonauka zawładnęła umysłami Polaków, Oświęcim”, Napoleon V, 2019, R: „W świecie fantazmatu”, „Wyznawcy”, „Wrogowie”.
I. Dobrowolski (reż.), „Stanisław Szukalski: Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski”, Netflix, 2018.
P. Bielawski, Kulturalizm Jana Stachniuka jako baza aksjologiczna niechrześcijańskiego nacjonalizmu polskiego, Eryda, 2(2)/2015.
G. Rosiński, Barbara Seidler: Legendarna historia Polski (tom 1-3), Egmont Polska, 2007.
J. Rybkowski (reż.), „Gniazdo”, Studio Filmowe Kadr, 1974.
utwory muzyczne:
-Graveland/Honor, „Antichrist Hammer/March of the pagans”, https://www.youtube.com/watch?v=tXC0w5H_t98
-Gammadion, „Strażnicy Lechickiej Krwi”, https://www.youtube.com/watch?v=ZrtXl0vKwGA
-Sztorm 68, „Państwo Słowiańskie”, https://youtu.be/s0h6oidR9jk?list=RDs0h6oidR9jk
-Bujak, :Jaćwingowie”, https://www.youtube.com/watch?v=SIlGQy47vM4
Skinheadowskie ziny: „Odmrocze”, „Lechia Stragona” oraz pismo Stowarzyszenia na Rzecz Tradycji i Kultury Niklot „Trygław
„Korona Królów”, Telewizja Polska, wybrane odcinki, 2018-.
A. Ford (reż), „Krzyżacy”, Zespół Filmowy Studio, 1961.
J. Hoffman (reż), „Potop”, PRF Zespoły Filmowe, 1974.
D. Łukasiewicz, „Apologia sarmatyzmu i upadek Polski”, „Le Monde Diplomatique”, grudzień, 2020, http://lewica.pl/index.php?id=31223&tytul=Dariusz-%A3ukasiewicz:-Apologia-sarmatyzmu-i-upadek-Polski
P. Bohuszewicz, „Hermeneutyki sarmatyzmu”, [w:] M. Lutomierski (red.), „Tradycje szlacheckie we współczesnej kulturze polskiej Przybliżenia i perspektywy badawcze”, Polskie towarzystwo Ludoznawcze, Oddział w Toruniu, Toruń, 2014.
J. Hoffman (reż), „Ogniem i mieczem” , Zodiak Jerzy Hoffman Film Production Sp. z o.o.1999,
W. Smarzowski (reż), „Wołyń”, Film It, 2016.
utwory muzyczne:
Kękę, „Jeden kraj”, https://www.youtube.com/watch?v=NqbkvfJLxB4
Sova, „Nie wybaczę”, https://www.youtube.com/watch?v=WWYS_aVTau8
A. Konic, J. Morgenstern (reż.), „Stawka Większa niż Życie”, Zespół Filmowy „Syrena”, 1967-1968, wybrane odcinki.
W. Krupka, J. Wróblewski, „Tajemnica Złotej Maczety”, Sport i Turystyka, 1985.
W. Krupka, T. Ronisz, J. Wróblewski, „Dziewięciu z wielkiej ziemi”, Sport i Turystyka, 1987.
P. Witkowski, „Chwała supermanom”, KiP, Warszawa, 2017, R: „Czas przeszły niedokonany”.
J, Zalewski (reż.), „Historia Roja”,, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Agencja Filmowa Telewizji Polskiej, 2016.
K. Wyrzykowski, S.Zajączkowski, „Wyzwolenie? 1945”, IPN, Warszawa, 2014.
Cz. Petelski, E. Petelska (reż.), „Ogniomistrz Kaleń”,, Zespół Filmowy Studio, 1961.
A. Ścibor-Rylski (reż.), „Wilcze Echa”,, 1968.
B. Tejkowski, Walka o Polskę, Polska Wspólnota Narodowa (ebook)
A. Cała, „Żyd Wróg odwieczny, R: 9.3. Antysemicka narracja i techniki propagandowe,Wydawnictwo Nisza, Warszawa, 2012.
utwory muzyczne:
Honor – „Żydowska Batalia”, https://www.dailymotion.com/video/x21vm1g
Honor – „Narodowy Socjalizm”, https://www.cda.pl/video/359046739
Deportacja 68 – Syndykat
Deportacja 68 – Biała siła
R. Wieczyński (reż) „Popiełuszko. Wolność jest w nas”, 2009
Giacomo Battiato (reż.), „Karol, człowiek który został papieżem”, Taodue Film, Nova Films SRL, 2004.
„Bunt”, Barnim Regalica (Tomasz Szczepański), ARTE, Biała Podlaska, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: