Performatywność emocji. Ciało-afekt-mimikra 3002-KON2020K58
Punktem wyjścia do dyskusji o performatywności emocji oraz ich cielesnym i mimetycznym wymiarze, jest książka Sary Ahmed "The Cultural Politics of Emotion"(Edinburgh 2014), w której autorka stawia tezę, że afekty/emocje nie mają "źródła", lecz same wytwarzają swoje obiekty i historie, w efekcie wiążąc ludzi i grupy. Propozycja Ahmed stanowi impuls, aby zastanowić się nad innymi teoriami emocji/afektu, w szczególności pod kątem tego, w jaki sposób konceptualizują one relację między ciałem/ciałami a afektem, a także "zaraźliwość", "lepkość", ekonomię i cyrkulację emocji.
Taka refleksja oznacza konieczność przyjrzenia się m.in. współczesnym publicznościom "afektywnym" i emocjom zbiorowym, jak również charakterystycznym dla nowoczesnych i współczesnych społeczeństw sentymentalizmowi, sensacjonalizmowi i wyobraźni melodramatycznej istotnie kształtującym dyskurs medialny i życie polityczne. Wychodząc od melodramatu, chciałabym również przyjrzeć się pracy afektu/emocji w teatrze i uwzględnić w analizie teoretycznej wybrane przedstawienia teatralne, performanse.
Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny, sytuują się na pograniczu antropologii ciała, antropologii widowisk, socjologii emocji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza – student/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej
- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie;
- w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze;
Umiejętności – student/ka potrafi
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne.
Kompetencje społeczne – student/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
- uczestnictwa w debacie publicznej na poziomie lokalnym, w środowisku uniwersyteckim
Kryteria oceniania
* frekwencja (warunkiem zaliczenia kursu jest obecność na min. 2/3 zajęć);
* aktywność na zajęciach
* praca zaliczeniowa – rozbudowana wypowiedź pisemna na temat 3 wybranych tekstów omawianych podczas zajęć
Literatura
Wybrana literatura:
Sara Ahmed, The Cultural Politics of Emotion, Edinburgh 2014.
(Niektóre rozdziały zostały przetłumaczone na język polski:
Wstyd w obliczu innych, tłum Jakub Misun, Teksty Drugie 2016, nr 4, s. 194–212.
Performatywność obrzydzenia, tłum. Anna Bardz, Teksty Drugie 2014, nr 1, s. 169–191.
Odmieńcze uczucia, tłum. Sławomir Królak, Dialog 2018, nr 10, s. 51–75.)
Lauren Berlant, "Trauma i niewymowność", "Teksty Drugie" nr 3/2018
L. Berlant, "The Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture", London 2008; "Cruel Optimism", London 2011
Lisa Blackam, “Is Happiness Contagious?”, "New Formations" Winter 2007, 63, s. 15–32.
Lisa Blackman and Valerie Walkedrine, “Mass Hysteria: Critical Psychology and Media Studies, New York 2001.
E. Illouz, "Uczucia w dobie kapitalizmu", Warszawa, 2010.
Brian Massumi, "Autonomia afektu", tłum. Adam Lipszyc, Teksty Drugie 2013, nr 6, s. 111–134.
B. Massumi, "Przyszłe narodziny afektywnego faktu", tłum. Justyna Tabaszewska, Teksty Drugie 2019, nr 6, s. 141–163
B. Massumi, "Co zostało z 11 września: o polityce intuicji i afektów", tłum. Jakub Dymek, Krytyka Polityczna nr 39/2014, s. 254–269.
R. Nycz, A. Łebkowska, A. Dauksza (red.), "Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym", Warszawa 2015.
Zizi Papacharissi, "Affective Publics: Sentiment, Technology, and Politics", Oxford 2015.
M. Rajtar, J. Straczuk (red.), "Emocje w kulturze", Warszawa 2012.
E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska, R. Syndyka i R. Nycz (red.), "Historie afektywne i polityki pamięci", Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: