- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Podstawowe zagadnienia z badań nad transpłciowością 3002-KON2020K41-OG
Kurs pomyślany jest jako podzielony na trzy części:
1) antropologiczno-historyczna, przybliżająca historyczny kontekst wykształcenia się pojęć transseksualności i transpłciowości oraz towarzyszących temu technologii tranzycji, zapoznająca z realiami życiowymi osób trans (w tym ich interakcji z systemami prawnymi czy medycznymi oraz problemu transfobii) oraz form przyjmowanych przez ich wspólnoty i społeczności.
2) teoretyczną, dotyczącą wykształcenia się w obrębie trans i queer studies różnych sposobów rozumienia płci i ucieleśnienia. Obejmuje ona kwestie rozmaitych sposobów rozumienia płci i identyfikacji płciowej, logiki tranzycji oraz pytania o granice pojęcia transpłciowości i transpłciowości jako projektu politycznego.
3) krytyczną, przybliżającą historyczne i współczesne krytyki formułowanych w obrębie i wobec trans studies, takich jak krytyka queer studies przez osoby transseksualne (czyli problem tzw. ts/tg split), krytyka (post/de)kolonialna (krytyka pojęcia trans jako uniwersalnego mianownika dla różnicy płciowej) oraz debaty wokół normatywności płciowej i doświadczenia transpłciowości.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowego zakresu wiedzy na temat problematyki powiązanej z wykształceniem się pojęcia transpłciowości. Po odbyciu zajęć, student powinien być zarówno zaznajomiony z terminologią i podstawowymi realiami życiowymi osób transpłciowych, jak również przygotowany do odnalezienia się w dyskusjach toczonych na temat tego zjawiska i odrzucenia potocznych, stereotypowych poglądów na temat osób trans. Podstawy teorii trans oraz wiedza o sposobach w jakie była ona krytykowana będą stanowiły fundament dalszych poszukiwań dla studentów zainteresowanych tematem.
Wiedza: absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury.
Absolwent jest gotów do zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia kursu jest obecność i aktywność na zajęciach, oraz krótkie, ustne kolokwium zaliczeniowe.
Nieobecności na więcej niż 1/3 zajęć w semestrze uniemożliwiają uzyskanie zaliczenia.
Literatura
Fragmenty następujących prac (ostateczna lista może ulec zmianie):
Aizura, A., Mobile Subjects. Transnational Imaginaries of Gender Reassignment. Duke University Press: Durnham and London 2018.
Bettcher, T. M., Evil Deceivers and Make-Believers: On Transphobic Violence and the Politics of Illusion, “Hypatia”, Vol. 22, No. 3, str. 43-65.
Butler, J., Bodies That Matter: On Discursive Limits of Sex, Routledge: New York 1993.
Butler, J., Undoing Gender, Routledge: New York 2004.
Califia, P., Męskości, [w:] A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, Wydawnictwo Poznańskie: Poznań 2013.
Chu, A. L., Females, Verso: New York 2019.
Chu, A. L., On Liking Women, https://nplusonemag.com/issue-30/essays/on-liking-women/
Dębińska. M., Prawo, seksuologia a transpłciowość. Przemiany społeczno-kulturowych praktyk konstruowania płci w Polsce (1964-2012), praca doktorska.
Elliot, P., Debates in Transgender, Queer, and Feminist Theory, Ashgate: Farnham 2010.
Feinberg, L., Transgender Liberation: A Movement Whose Time Has Come, [w:] S. Stryker (red.), The Transgender Studies Reader, Taylor and Francis: New York 2006.
Halberstam, J., Female Masculinity, Duke University Press: Durham and London 1998.
Halberstam, J., In a Queer Time and Place. Transgender Bodies, Subcultural Lives, New York University Press: New York and London 2004.
Halberstam, J., Trans*: Quick and Quirky Account of Gender Variability, University of California Press: Berkley 2018.
Halberstam, J., Transgender Butch. Butch/FTM Border Wars and the Masculine Continuum, “GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies”, Vol. 4, No 2, 1998, str. 287-310.
Hoston, W. T., Toxic Silence Race, Black Gender Identity, and Addressing the Violence against Black Transgender Women in Houston, Peter Lang: New York 2018.
Miranda, D. A., Extermination of the Joyas. Gendericide in Spanish California, “GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies”, Vol. 16, No 1-2, 2010, str. 254-283.
Najmabadi, A., Professing Selves: Transsexuality and Same-sex Desire in Contemporary Iran, Duke University Press: Durham and London 2014.
Namaste, V., Invisible Lives. The Erasure of Transsexual and Transgendered People, University of Chicago Press: Chicago 2000.
Newton, E., Mother Camp. Female Impersonators in America, The University of Chicago Press: Chicago and London 1979
O’Donell, K., The theological basis for trans-exclusionary radical feminist positions, [w:] N. Banerja et. al. (red.), Lesbian Feminism, Zed Books: London 2019.
Pearce, R., Understanding Trans Health, Policy Press: Bristol 2018.
Plemons, E., The Look of a Woman. Facial Feminisation Surgery and the Aims of Trans-Medicine, Duke University Press: Durham and London 2017.
Serano, J., Whipping Girl. A Transsexual Woman on Sexism and the Scapegoating of Femininity, Seal Press: New York 2007.
Stryker, S., Transgender History. The Roots of Today’s Revolution, Seal Press: New York 2017.
Towle, E. B., Morgan, L. M., Fantazje o transpłciowym tubylcu. Rewizja pojęcia “trzeciej płci”, [w:] A. Kościańska (red.), Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, WUW: Warszawa 2012, str. 467 - 491.
Wilson, E. A., Gut Feminism, Duke University Press: Durnham and London.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: