Warsztat krajoznawczy/antropologia podróży 3002-KON2020K35
Krajoznawstwo wraca do łask jako temat oraz praktyka, mająca być najczęściej alternatywą dla nieetycznej turystyki masowej, opartej na eksploatacji środowiska i wyzysku wspólnot lokalnych. Ukazują się książki, które uznać można za manifesty alternatyw, za przykłady nowego „tekstu podróżniczego” lub wręcz „podróżnego” (Robiński, Solnit, Stilgoe, Macfarlane, Smethurst i in.); historycy i socjologowie chętnie sięgają do tego momentu w dziejach, kiedy podział na krajoznawców i turystów nie był tak wyraźny (Bertho-Lavenir, Urry, Rojek), a młodzi podróżnicy rezygnują z dalekich podróży na rzecz podążania szlakiem Janowskich, Glogerów, Fertnerów, Kulwieciów (Towarzystwo Krajoznawcze „Krajobraz”) oraz twórczo rozwijać pomysły Kobendzów, Herzów i Giełżyńskich. Sama kategoria krajobrazu, w tym krajobrazu kulturowego (niezależnie od tego, czy wyobrazić sobie możemy inny) została wreszcie i na gruncie polskim dowartościowana, stając się tematem osobnej subdyscypliny (studiów krajobrazowych), oświetlana dodatkowo przez rozwijające się badania z zakresu kultury wizualnej.
Proponuję rozumieć krajoznawstwo jako swoistą perypatetyczną dyscyplinę nauki na obrzeżach historiografii i nauk o kulturze; zespół praktyk poznawczych (terenowych) oparty na sieci działań instytucji i pojedynczych ludzi, gromadzących wiedzę i popularyzujących ją następnie poprzez wprowadzanie do obiegów wydawniczych. Krajoznawstwo to także samo funkcjonowanie owych treści w praktyce (czytelniczej, podróżnej) użytkowników.
Zajęcia służą krytycznemu namysłowi, czym było i jest krajoznawstwo (w swoich różnych zaangażowanych ideologicznie postaciach) w kontekście innych odmian podróży i turystyki.
Zajęcia częściowo prowadzone będą w sali, a częściowo w terenie (w sem. letnim), czasem przy współudziale gości (współczesnych krajoznawców oraz projektantów książki).
W pierwszej części zajęć (sem. zimowy) poznawać będziemy kulturową historię podróży nowoczesnej: od końca XIX wieku do dziś, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji i praktyk krajoznawczych od założenia Tow. Tatrzańskiego i P. Tow. Krajoznawczego poprzez instytucjonalizacje między- i podrugowojenne (Żydowskie Tow. Krajoznawcze, PTTK) aż do dzisiejszego nurtu mikrowypraw i "małego krajoznawstwa" (Krajobraz). Dyskutować będziemy też o użyteczności narzędzi analitycznych i i interpretacyjnych wypracowanych na gruncie studiów krajobrazowych, socjologii i antropologii podróży oraz ich użyteczności w przygotowywanym projekcie.
PLAN (orientacyjnie):
I.PODRÓŻ/TURYSTYKA/WCZASY/KRAJOZNAWSTWO: metodologia
1. Kultury podróży I. Socjologia czy antropologia
- Krzysztof Podemski, Teoretyczne ujęcia podróży w naukach społecznych (fragm.) [w:] tegoż, Socjologia podróży, Wyd. UAM, Poznań 2005, s. 25-101.
- Chris Rojek, John Urry, Transformations of Travel and Theory [w:] Touring Cultures, red. tychże, Routledge, London i New York 2003, s. 1-19.
2. Kultury podróży II. Spojrzenia, gusta, smaki
- John Urry, Podróże [w:] tegoż, Socjologia mobilności, PWN, Warszawa 2009, s. 75-112;
- Anna Wieczorkiewicz, Pochwała spojrzenia turystycznego [w:] Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Kraków 2008;
- Chris Rojek, Indexing, Dragging and the Social Construction of Tourist Sights [w:] Touring Cultures, red. tychże, Routledge, London i New York 2003, s. 52-72.
II. PRAKTYKI PODRÓŻNE: historia/interpretacje
3. Wyczyn vs. krajobraz I
- Janowski Aleksander, X Ciekawszych wycieczek po kraju, Warszawa 1904.
- Stanisław Fertner, 511 wiorst na rowerze. Moja pierwsza wycieczka po Królestwie Polskiem, 1897;
- Karol Krasopolski, Atlas dróg bitych Królestwa Polskiego (…), Warszawa 1894
- Richard Tresidder, Tourism and Sacred Landscapes [w:] Tourism. Critical Concepts in the Social Sciences, t. I The Nature and Structure of Tourism, red. Stephen Williams, Rouledge, London i New York 2004, s. 339-350
4. Pierwszy wypoczynek
- John Urry, Turystyka masowa. Narodziny i upadek kurortu nadmorskiego [w:] tegoż, Spojrzenie turysty, PWN, Warszawa 2007, s. 37-69;
- Marek Olkuśnik, Na podmiejskim pikniku i w objęciach filantropii [w:] Wyjechać z miasta. Mieszkańcy Warszawy wobec podróży, turystyki i wypoczynku na przełomie XIX i XX w., PTH, Neriton, Warszawa 2015, s. 360-407;
- Wiktor Radzyński, Przewodnik po Copotach i okolicy, Gdańsk 1892 zwłaszcza s. 46-79
5. Krajoznawstwo (do II w. św.)
Aleksander Janowski, Pogadanki krajoznawcze. Podręcznik do początkowej nauki krajoznawstwa, PTK, Warszawa 1918
Stefan Żeromski, Puszcza Jodłowa, Warszawa 1925
Tomasz Kowalik, Życie dla turystyki, krajoznawstwa i sportu. Mieczysław Orłowicz 1881-1959, PTTK, Warszawa 2009 - wybrane fragmenty
6. Ochrona przyrody na przykładzie Tatr i Białowieży (do II w. św.)
- Witold Mileski, Tatry dobrem ogółu czy folwarkiem snobów i kombinatorów? (parę słów wyjaśnienia w polemice o Tatrzański Park Narodowy), Sekcja Taternicka KS „Tatry”, Kraków 1934
- Mariusz Zaruski, Na bezdrożach tatrzańskich. Wycieczki, wrażenia i opisy, M. Arct, Warszawa 1923,
- "Puszcza Białowieska i okolice. Półprzewodnik", wyd. Tow. Krajoznawcze "Krajobraz".
7. Kraj(oznawstwo) dla wszystkich? Turystyka i wypoczynek robotniczo-chłopskie
- Paweł Sowiński, Wakacje w Polsce Ludowej. Polityka władz i ruch turystyczny (1945-1989), Trio, Warszawa 2005 – 2 rozdziały dot. lat 50. i 70.
Dariusz Jarosz, „Masy pracujące przede wszystkim”. Organizacja wypoczynku w Polsce 1945-1956, Wwa-Kielce 2003
- wybrane kroniki WDiF
8. Alternatywy I (rzucić wszystko i pojechać)
- Krzysztof Potaczała, Bieszczady w PRL-u, t. 1-3, BOSZ, Olszanica 2014-2016 (wybrane reportaże)
- Życie wróciło w Bieszczady, reż. A. Minorski, 1958 r.
- Stephen Wearing i John Neil, Expanding Sustainable Tourism’s Conceptualization. Ecotoursim, Volunteerism, and Serious Leisure [w:] Tourism. Critical Concepts in the Social Sciences, t. IV New Directions And Alternative Tourism, red. Stephen Williams, Rouledge, London i New York 2004, s. 280-295.
9. Alternatywy II. Górska wędrówka (po II w. św.)
- Jan Paweł Piotrowski, Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze 1950-1989, Wyd. PTTK, Warszawa 2012
- Pół wieku w górach, czyli dzieje Studenckiego Koła Przewodników Beskidzkich w latach 1957-2007, red. Andrzej Wielocha, SKPB, Warszawa 2007 (wybrane wspomnienia).
- spotkanie z przewodnikiem SKPB
10. Podróż odpowiedzialna, podróż zrównoważona
Jennie Dielemans. Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym, Czarne, Wołowiec 2016 (fragmenty)
10. Wyczyn vs. krajobraz II
- Wojciech Giełżyński, Moja prywatna Vistuliada, Iskry, Warszawa 1983 (wybrane fragmenty)
- Adam Robiński, Hajstry. Krajobraz bocznych dróg, Czarne, Wołowiec 2017 (wybrane fragmenty)
11. (Post?)krajoznawstwo, (post?)turystyka
- Po kolei. Przewodnik podwarszawski, red. Jan Wiśniewski i in., TK Krajobraz, Warszawa 2015)
- Tim Ingold, Culture on the Ground. The Word Perceived Through the Feet [w:] tegoż, Being Alive. Essays on Movement, Knowledge and Description, Routledge, New York 2011.
12. W kraju "przechodnim", czyli jak pisać przewodniki (a jak nie)?
Lechosław Herz, wybrane mazowieckie przewodniki (i inne, lista do ustalenia)
13.-30. Dyskusja na temat najnowszych publikacji prasowych i książkowych, spotkania z gośćmi, wizyty i spotkania terenowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W02, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_K01, K_K02, K_K03, K_K09
Kryteria oceniania
OA, E, ew. K.
Warunkiem brzegowym zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (max. 2 nb. bez podania przyczyny; max. 4 nb. w ogóle – każda powyżej 2 do zaliczenia na dyżurze).
Ocena końcowa wynikać będzie z jakości uczestnictwa w dyskusjach oraz realizacji ustalonych zadań (prezentacja referatów).
UWAGA: W związku z koniecznością pracy zdalnej, zajęcia będą prowadzone synchronicznie za pośrednictwem komunikatorów internetowych dopuszczonych do użytku przez UW (tj. Google Meet lub Zoom), z licznymi elementami pracy asynchronicznej, weryfikowanej przez prowadzącego. Link do zajęć i szczegółowe informacje dotyczące danej grupy będzie można znaleźć w wirtualnej sali w Google Classroom.
Obecność na zajęciach będzie w tym przypadku oznaczała zalogowanie się do zajęć na Zoom/Google Meet (z włączoną kamerką, za wyjątkiem uzasadnionych i skonsultowanych z prowadzącym sytuacji) oraz (w przypadku zajęć asynchronicznych) wykonanie zadań pisemnych na platformie Google Classroom.
Zaproszenie na zajęcia będzie wysyłane na adresy mailowe w domenie UW, podane przez studentów i studentki w systemie USOS - prosimy o sprawdzenie aktualności danych!
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Jennie Dielemans. Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym, Czarne, Wołowiec 2016 (fragmenty)
Tim Ingold, Culture on the Ground. The Word Perceived Through the Feet [w:] tegoż, Being Alive. Essays on Movement, Knowledge and Description, Routledge, New York 2011.
Aleksander Janowski, Pogadanki krajoznawcze. Podręcznik do początkowej nauki krajoznawstwa, PTK, Warszawa 1918
Stanisław Fertner, 511 wiorst na rowerze. Moja pierwsza wycieczka po Królestwie Polskiem, 1897;
Wojciech Giełżyński, Moja prywatna Vistuliada, Iskry, Warszawa 1983 (wybrane fragmenty)
Lechosław Herz, wybrane przewodniki.
Dariusz Jarosz, „Masy pracujące przede wszystkim”. Organizacja wypoczynku w Polsce 1945-1956, Wwa-Kielce 2003
Tomasz Kowalik, Życie dla turystyki, krajoznawstwa i sportu. Mieczysław Orłowicz 1881-1959, PTTK, Warszawa 2009 - wybrane fragmenty
Karol Krasopolski, Atlas dróg bitych Królestwa Polskiego (…), Warszawa 1894
Witold Mileski, Tatry dobrem ogółu czy folwarkiem snobów i kombinatorów? (parę słów wyjaśnienia w polemice o Tatrzański Park Narodowy), Sekcja Taternicka KS „Tatry”, Kraków 1934
Marek Olkuśnik, Na podmiejskim pikniku i w objęciach filantropii [w:] Wyjechać z miasta. Mieszkańcy Warszawy wobec podróży, turystyki i wypoczynku na przełomie XIX i XX w., PTH, Neriton, Warszawa 2015, s. 360-407
Po kolei. Przewodnik podwarszawski, red. Jan Wiśniewski i in., TK Krajobraz, Warszawa 2015)
Jan Paweł Piotrowski, Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze 1950-1989, Wyd. PTTK, Warszawa 2012
Krzysztof Podemski, Teoretyczne ujęcia podróży w naukach społecznych (fragm.) [w:] tegoż, Socjologia podróży, Wyd. UAM, Poznań 2005, s. 25-101.
Krzysztof Potaczała, Bieszczady w PRL-u, t. 1-3, BOSZ, Olszanica 2014-2016 (wybrane reportaże)
"Puszcza Białowieska i okolice. Półprzewodnik", wyd. Tow. Krajoznawcze "Krajobraz", Warszawa 2018
Wiktor Radzyński, Przewodnik po Copotach i okolicy, Gdańsk 1892 zwłaszcza s. 46-79
Adam Robiński, Hajstry. Krajobraz bocznych dróg, Czarne, Wołowiec 2017 (wybrane fragmenty)
Chris Rojek, Indexing, Dragging and the Social Construction of Tourist Sights [w:] Touring Cultures, red. tychże, Routledge, London i New York 2003, s. 52-72.
Chris Rojek, John Urry, Transformations of Travel and Theory [w:] Touring Cultures, red. tychże, Routledge, London i New York 2003, s. 1-19.
Rebecca Solnit, Zew włóczęgi. Opowieści wędrowne, Karakter, Kraków 2018
Paweł Sowiński, Wakacje w Polsce Ludowej. Polityka władz i ruch turystyczny (1945-1989), Trio, Warszawa 2005 – 2 rozdziały dot. lat 50. i 70.
John Urry, Podróże [w:] tegoż, Socjologia mobilności, PWN, Warszawa 2009, s. 75-112;
Richard Tresidder, Tourism and Sacred Landscapes [w:] Tourism. Critical Concepts in the Social Sciences, t. I The Nature and Structure of Tourism, red. Stephen Williams, Rouledge, London i New York 2004, s. 339-350
John Urry, Turystyka masowa. Narodziny i upadek kurortu nadmorskiego [w:] tegoż, Spojrzenie turysty, PWN, Warszawa 2007, s. 37-69
Stephen Wearing i John Neil, Expanding Sustainable Tourism’s Conceptualization. Ecotoursim, Volunteerism, and Serious Leisure [w:] Tourism. Critical Concepts in the Social Sciences, t. IV New Directions And Alternative Tourism, red. Stephen Williams, Rouledge, London i New York 2004, s. 280-295.
Anna Wieczorkiewicz, Pochwała spojrzenia turystycznego [w:] Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Kraków 2008;
Mariusz Zaruski, Na bezdrożach tatrzańskich. Wycieczki, wrażenia i opisy, M. Arct, Warszawa 1923
Stefan Żeromski, Puszcza Jodłowa, Warszawa 1925
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: