Historia kultury żydowskiej 3002-HKOZ2C
Konwersatorium stawia sobie za cel zapoznanie studentek/studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi historii i kultury Żydów. Szczególny
nacisk zostanie położony na dzieje Żydów polskich - od czasów ich osiedlenia się na terenach Rzeczpospolitej aż do współczesności.
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:
Wstęp do judaizmu – religia, język, tradycja
Żydzi w Europie
Położenie społeczności żydowskiej na ziemiach polskich (na tle europejskim)
Nowe ruchy społeczne (chasydyzm, frankizm, haskala)
Asymilacja, akulturacja, sekularyzacja, integracja?
Narodziny antysemityzmu
Nowe nurty polityczne - syjonizm, Bund i inne
Kultura Żydów w II RP
Holokaust – aspekt historyczny
Holocaust - reprezentacje w kulturze (literatura, sztuki wizualne)
Żydzi po II wojnie światowej
Współczesny Izrael
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/student zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi;
- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury żydowskiej
- podstawowe media i środki transmisji kultury oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego;
- metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury;
Studentka/student potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;
- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne.
Studentka/student jest gotowa/gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią;
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest warunkiem dopuszczenia do zaliczenia.
Studentka/student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Każdą kolejna nieobecność (maksymalnie sumarycznie pięć w semestrze) trzeba będzie zaliczyć na dyżurze.
Zaliczenie na ocenę zostanie przeprowadzone w formie egzaminu ustnego.
Literatura
B. Engelking, j. Leociak. Getto warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście, Warszawa 2013.
A. Hertz, Żydzi w kulturze polskiej, Warszawa 2014.
P. Johnson, Historia Żydów, Warszawa 2004.
Literatura polska wobec Zagłady (1939–1968), pod red. S. Buryły, D. Krawczyńskiej, J. Leociaka, Warszawa 2012.
E. Mendelsohn, Żydzi Europy Środkowo-wschodniej w okresie międzywojennym, Warszawa 1992.
C. Shindler, Historia współczesnego Izraela, Warszawa 2011.
Ch. Shmeruk, Historia literatury jidysz, Wrocław 1992.
A. Unterman, Żydzi. Wiara i życie, Warszawa 2015.
A. Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997.
Żydzi w Polsce, pod red. J. Tomaszewskiego, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: