Historia kultury Watykanu 3002-HKOW2CE2
Zajęcia odnoszą się do trzech obszarów tematycznych. Pierwszy zawiera przegląd dziejów Watykanu jako siedziby papieży. Tym samym stanowi kontekst instytucjonalny historii kulturowej Watykanu. Drugi obszar tematyczny zawiera szczegółową analizę dokumentów doktrynalnych na temat imagines sacri, sztuki i kultury, jak również ich znaczenie dla kształtowania się polskiej kultury. Trzeci obszar tematyczny polega na omówieniu dziejów i znaczenia wybranych miejsc i instytucji jako symboli kulturowych Watykanu, np. Placu Św. Piotra, Bazyliki Św. Piotra, Grot Watykańskich, Muzeów Watykańskich, Kaplicy Sykstyńskiej, jednostek naukowych i mediów cyfrowych Stolicy Apostolskiej. Tryb prowadzenia zajęć (w sali i w terenie) zakłada ćwiczenia w przestrzeni wzbogaconej artefaktami o sakralno-kulturowym znaczeniu (w kościele, kaplicy lub muzeum) celem aplikacji wiedzy na temat doktrynalnej kulturowej myśli Watykanu na rzecz analizy wybranych dzieł sztuki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W02: w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych;
K_W03: rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultur.
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;
K_U02: interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;
K_U04: wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane;
K_U09: inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
K_K02: przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
K_K03: dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
K_K05: zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią;
K_K09: wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Lektura tekstów, dyskusja, praca w grupach, prezentacja, analiza źródeł tekstowych i wizualnych.
Kryterium oceniania:
1.Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu na ocenę jest uczestnictwo w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Nieobecności od trzech do pięciu należy nadrobić na dyżurze prowadzącej. Powyżej pięciu nieobecności (nawet usprawiedliwionych) skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Osoby z Indywidualną Organizacją Studiów mogą mieć zwiększony limit nieobecności do 50%.
2. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń będzie również aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie prezentacji w określonym przez prowadzącego zakresie prezentującej zdobyte w ramach warsztatu umiejętności.
3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej:
2 ECTS (30 godz. kontaktowych, 60 godz. przygotowanie prezentacji).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacji określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem
naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstu.
Literatura
Łukasik Monika, Mickiewicz Dawid (red.), W murach Wiecznego Miasta – między państwem a Kościołem, Kraków 2011.
Mercier Jacques, Dwadzieścia wieków historii Watykanu (Od św. Piotra do Jana Pawła II), Warszawa 1986.
Zarębczan Władysław Marian, Polacy w Watykanie, Pelplin 2004.
Meinardi Gabriela, ,,Biblioteka Apostolska w Watykanie: skarbiec nauki i kultury", Podkarpackie Studia Biblioteczne, (2015/4), http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1234.
Pasierb Janusz Stanisław, Miasto na górze, Pelplin 2000.
Oficjalna strona internetowa Vatican City State: https://www.vaticanstate.va/en.
Oficjalna strona internetowa Stolicy Apostolskiej: https://www.vatican.va/content/vatican/en.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: