Litwa, Łotwa, Estonia - historia kultur państw bałtyckich 3002-HKOPB2CE
Na zajęciach podejmowane będą następujące tematy:
- „tożsamość bałtycka” – pojęcie, zakres, wątpliwości; krajobraz i historie;
- kultura miejska, kultura wsi - ich obecność i znaczenie w Litwie, Łotwie i Estonii;
- zróżnicowanie etniczne, językowe, religijne państw bałtyckich;
- historia najnowsza państw bałtyckich (od XIX wieku do współczesności) – wprowadzenie;
- tradycje ludowe, mitologie - ich współczesna obecność w przestrzeni kultur bałtyckich i znaczenie dla tożsamości;
- doświadczenia XX wieku w społecznościach Litwy, Łotwy i Estonii;
- wybrane zjawiska współczesnego życia kulturalnego w krajach bałtyckich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka zna i rozumie:
• w stopniu zaawansowanym wybrane
aspekty historii kultury polskiej i sąsiedzkich kultur obcych;
• w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie
poznawcze i stosowane metody badawcze;
• podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich
wpływ na kształt procesu kulturowego - również w ujęciu historycznym w odniesieniu do państw bałtyckich;
• podstawową terminologię nauk o kulturze;
• metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury - oraz ich stosowalność w zakresie objętym zajęciami.
Student/studentka potrafi:
• wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować,
oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i
wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych; w szczególności związanych z tematyką zajęć;
• interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny,
społeczny i polityczny omawianego na zajęciach regionu;
• określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji;
• wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk
humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami
dane;
• pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem
samodzielnej analizy literatury przedmiotu;
- w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny
terminologię z zakresu nauk o kulturze;
• zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne;
• korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku obcym (angielskim);
• samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego;
• inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z
innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową
• stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo.
Student/studentka jest gotów do:
• krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; biorąc pod uwagę formę zajęć oraz zaliczenia: jest zainteresowana/y dyskusją o projektach kolegów i koleżanek z grupy zajęciowej;
• przyjęcia postawy szacunku i badawczej i ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii
ekspertów;
• dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i
dostrzegania konieczność jej rozwoju;
• wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla
życia społecznego.
Kryteria oceniania
- udział w zajęciach – punktualność, obecność, przygotowanie i aktywny udział
w dyskusjach;
- wykonywanie drobnych zadań tekstowych (krótkie komentarze pisemne do wybranych lektur);
- wykonanie prezentacji i przystąpienie do egzaminu końcowego.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze.
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, którego podstawą jest przygotowana przez uczestniczkę/uczestnika zajęć prezentacja poświęcona wybranemu zagadnieniu związanemu z tematem zajęć. Udział w egzaminie to zaprezentowanie własnego tematu oraz udział w dyskusji nad prezentacjami osób uczestniczących w zajęciach.
Literatura
- Jan Brokken, Bałtyckie dusze, przeł. Alicja Oczko, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2017.
- wybór tekstów z numeru tematycznego pisma „Herito”, nr 40 „Litwa”, MCK, Kraków 2021.
- Tomas Venclova, Magnetyczna Północ. Rozmawia Ellen Hinsey, wyd. Zeszyty
Literackie 2018.
Czesław Miłosz, Tomas Venclova, Dialog o Wilnie, wyd. dowolne.
Czesław Miłosz, Dolina Issy, wyd. dowolne.
Oskar Miłosz, Baśnie litewskie, wyd.dowolne.
Kristina Sabaliauskaitė, Silva Rerum (I), tłum. Izabela Korybut-Daszkiewicz, wyd. Znak, Kraków 2016.
Tomas Venclova, Eseje. Publicystyka, wyd. Pogranicze, Sejny 2001.
Svens Kuzmins, Chochma, Mapress, przeł.Agnieszka Smarzewska, Gdańsk 2022.
Andrus Kivirähk, Człowiek, który znał mowę węży, przeł. Anna Michalczuk-
Podlecki, Marpress, Gdańsk 2020.
Filmografia i ikonografia krajów bałtyckich
XIX-XXI wieku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: