Seminarium 3002-2SZS-2SEM2
Podczas seminarium studenci i studentki będą mieli możliwość pogłębionej pracy nad działaniami realizowanymi w projekcie dyplomowym – w trybie indywidualnym i grupowym. Praca seminaryjna zakłada zespołowe omówienia kolejnych etapów przygotowań do projektu, a następnie samego działania, będzie też polegała na prezentacji roboczych fragmentów pisemnej części pracy magisterskiej. Pośród zagadnień omawianych na zajęciach znajdą się m.in.:
- diagnoza lokalna i szerokie rozpoznanie kontekstu dla własnych działań;
- określanie grup odbiorców/uczestników, ich potrzeb oraz celów i rezultatów projektu;
- dobór narzędzi i metod twórczych do realizowanego projektu,
- projektowanie procesu grupowego;
- inicjowanie działań partycypacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich związki z praktykami artystycznymi i naukami społecznymi
- różnorodne praktyki partycypacyjne, zróżnicowane pod względem miejsca i czasu realizacji, uczestników oraz metod;
- podstawowe strategie współpracy z grupą oraz ich psychologiczne i społeczne uwarunkowania
- różne metody planowania projektu artystyczno-społecznego, tworzenia zespołu, zdobywania funduszy, współpracy międzyinstytucjonalnej;
- system finansowania kultury (grantodawcy, konkursy, jakie organizują oraz ich wymogi formalne i merytoryczne;
Student/ka potrafi:
- interpretować współczesne i nowe zjawiska życia społecznego za pomocą narzędzi antropologicznych;
- stosować narzędzia popularyzacji zdobytej wiedzy;
- samodzielnie zaplanować i przeprowadzić pogłębione badanie wybranego aspektu rzeczywistości, dobierając odpowiednią metodologię i zaprezentować jego wyniki z uwzględnieniem złożoności kulturowego kontekstu
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów;
- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu działania w kulturze
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną,
- inicjować i prowadzić prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową;
ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Student/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności;
- przyjęcia postawy szacunku i ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
- dostrzegania wagi działania w kulturze dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju
- zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania
- planowania i uzasadniania swoich działań badawczych i społecznych – kierując się stworzoną na podstawie posiadanej wiedzy wizją świata społecznego.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają aktywność na zajęciach oraz praca nad projektem dyplomowym (regularność w pracy nad tekstem i bibliografią oraz sposób realizacji projektu).
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach: osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi zaliczyć je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecność na więcej niż pięciu zajęciach skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć.”
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
"Cultures of Participation", ed. Brigit Ericksson et al, Routledge 2020;
'Arts and Community Change", ed. Max O. Stephenson, Routledge 2015;
P. Block, "Community. The Structure of Belonging", Berrett-Koehler Publishers 2018;
F. Matarasso, "A Restless Art. How Participation Won and Why It Matters", Calouste Gulbenkian Foundation 2019;
"Twórcze społeczności. Notatki z terenu", red. Z. Dworakowska, J. Kubicka, Warszawa 2013;
"Lokalnie. Animacja kultury/community arts", red. I. Kurz, Warszawa 2008;
"Etnografia-animacja-sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego", red. T. Rakowski, Warszawa 2013;
M. Krajewski, "W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze", "Kultura i społeczeństwo", nr 1/2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: