Projekt - planowanie, zarządzanie, finansowanie, ewaluacja 3002-2SZS-2PPZ
Zajęcia będą poświęcone podstawowym aspektom skutecznego zarządzania projektami artystyczno-społecznymi w kulturze. Wychodząc od obserwacji dotyczących wyzwań i problemów życia społecznego, będziemy określać obszar zmian i celów, które można osiągnąć. Przyglądając się potrzebom i specyfice potencjalnych odbiorców i odbiorczyń – przejdziemy cykl planowania projektu od „dlaczego” i „po co”, przez to, jakie działania należy podjąć, aż do refleksji w jaki sposób wprowadzić je w życie. Zajęcia posłużą do zdobycia umiejętności przekładania koncepcji na plan realnych działań wraz z perspektywą budżetową oraz ewaluacyjną.
Zagadnienia poruszane na zajęciach:
Dostrzeganie i analiza problemów i wyzwań społecznych: rozpoznanie problemów i wyzwań, analiza ich źródeł, rozumienie konsekwencji, określenie skali problemów i wyzwań.
Dialog z odbiorcami działań: odbiorcy jako źródło wiedzy, konfrontacja pomysłów z odbiorcami, konstruowanie person (elementy design thinking).
Cele, rezultaty, wskaźniki: określanie celów i rezultatów, wskaźnikowanie, wizualizacja efektów projektu.
Zarządzanie zespołem projektowym: role w zespole, a podział zadań, określenie swoich mocnych i słabych stron, dostrzeganie swojej roli w zespole.
Wyznaczanie i planowanie działań: określanie działań pozwalających osiągnąć cele, weryfikacja i selekcja, planowanie szczegółów działań, sposoby i metody ich realizacji, ryzyka.
Budżet: struktura kosztów i przychodów projektowych, potencjalne źródła finansowania, konstruowanie budżetu.
Rola refleksji, superwizji i ewaluacji: refleksja jako narzędzie pracy, organizacja superwizji, planowanie, realizacja i sens ewaluacji.
W ramach zaliczenia studenci i studentki przedstawią pomysł na działanie artystyczno-społeczne w wybranym formularzu grantowym.
Prowadząca:
Marta Białek-Graczyk – menedżerka i animatorka kultury, socjolożka. Absolwentka ISNS UW, Szkoły Reportażu, European Diploma in Cultural Managment oraz Podyplomowych Studiów z obszaru Ewaluacji Projektów Społecznych. Założycielka i prezeska Towarzystwa Inicjatyw Twórczych “ę” z ponad 12 letnim
doświadczeniem w liderowaniu organizacji. Autorka i współautorka kilkudziesięciu projektów społecznych i kulturalnych, stypendystka MKDiN oraz członkini Społecznej Rady Kultury przy Prezydencie M.St.Warszawy (2012-2015).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru, przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
-- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność
- praca zaliczeniowa
- udział w sesji otwartej
Nieobecności:
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca więcej nieobecności musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć – jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Prace pisemne i prezentacje:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów.
Literatura
David Allen, Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności, wydanie II, Onepress, Katowice 2015.
Andrew Gilbert , Jenny Rogers , Karen Whittleworth, Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne/GWP, Gdańsk 2018.
Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera, praca zbiorowa, Rebis, Poznań 2011.
Ostrowski Ł. i Wiśnicka M., Ewaluacja. Jak to się robi? Poradnik dla programów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
Białek-Graczyk M., Nowotny A., Ostrowski Ł., Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej. Poradnik dla domów kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2010.
Wąsowska M. Jak ewaluacja, to z klasą! PRAKTYCZNY PORADNIK DLA SZKÓŁ, Fundacja Szkoła z Klasą, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: