Rozgrzewki demokratyczne 3002-2SZS-20WT12
Poprzez obserwację, ćwiczenia somatyczne, ruch oraz gry grupowe prześledzimy, w jaki sposób zjawiska społeczne i istniejące w nich przejawy demokracji manifestują się w ciele mieszkańców oraz spontanicznych lub intencjonalnych choreografiach miasta. Zarówno na poziomie indywidualnym, jak i w grupie. Zarówno w budynkach jak i poza nimi. Zarówno w ciałach osób, zwierząt jak i w obiektach czy naturze. Będziemy analizować m.in. życie kawiarniane, dyskoteki, korki, architekturę miejską - wspierającą lub dyskryminującą osoby z alternatywną motoryką, rodziców z wózkami czy rowerzystów - sale dydaktyczne, mieszkania pikniki w parku, koncerty, protesty, ogrody, zoo, manifestacje, marsze, msze, targi, instytucje publiczne, sklepy. Wymienione miejsca i zachodzące w nich zjawiska choreograficzne mają swoje cechy, które można poddać refleksji: rytm, czas, rozmieszczenie w przestrzeni, jakość i dynamikę ruchu, kompozycję, relację ciało-obiekt, przystosowanie (bądź nie) do tego, co indywidualne, co grupowe. Odtwarzanie tych zaobserwowanych wcześniej choreografii na sali będzie poddane analizie dotyczącej tego, w jaki sposób kontekst zdarzenia i przypisana mu narracja organizuje ciało i przestrzeń. Każde zajęcia będą swojego rodzaju rozgrzewkami przygotowującymi zmysły do uważnej i empatycznej obserwacji, ciało do kondycji, w której można zrekonstruować wybrane choreografie, a umysł do krytycznego myślenia. Podczas warsztatów będą wykorzystywane elementy treningu pochodzącego z tańca i choreografii współczesnej, inspirowane takimi technikami jak: ruch autentyczny, improwizacja, edukacja przez ruch Moshe Feldenkraisa czy Body Mind Centering Bonnie Brainbridge Cohen, "scory" choreograficzne. Będziemy również dyskutować o wybranych tekstach choreografów zaangażowanych społecznie i podejmujących temat „polityczności” w swojej twórczości. Zajęcia zakończone będą prezentacją w formie „lecture performance”.
Prowadząca:
Magdalena Przybysz - choreografka, performerka, wykładowczyni, trenerka. Jest jedną z bohaterek książek o tańcu Anny Królicy „Pokolenie solo” oraz Witolda Mrozka „Nowy taniec”. Kierowniczka i wykładowczyni studiów podyplomowych na SWPS „Komunikacja w organizacji oparta na empatii” oraz wykładowczyni na Kursie Choreografii Scenicznej Iwony Olszowskiej w Krakowie. Tworzy choreografie taneczne i teatralne , współpracowała min. z Michałem Kmiecikem, Dominiką Knapik, Rafałem Urbackim, Igą Gańczarczyk, Klaudią Hartung-Wójciak
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w
Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;
zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
ocena aktywności na zajęciach,
udział w przygotowaniu prezentacji lecture performance
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: