Objazd 3002-2SZS-1OB
Celem objazdu jest wspólna refleksja nad różnymi aspektami kultury lokalnej na przykładzie wybranej miejscowości lub regionu. Każdy objazd obejmuje spotkania z przedstawicielami lokalnych inicjatyw, organizacji i instytucji społecznych i kulturalnych. Objazdy są okazją do zdobywania wiedzy i doświadczenia w terenie, zakorzenionych w konkretnym kontekście społecznym, w toku bezpośrednich spotkań z praktykami kultury. Program każdego objazdu w zależności od specyfiki jego lokalizacji i działań tam podejmowanych, obejmuje takie formy, jak: warsztaty, dyskusje, a także uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez lokalne instytucje takich, jak przedstawienia, koncerty, wystawy i in.
Udział w objeździe obejmuje: obecność na dwóch spotkaniach (przed i po objeździe), zapoznanie się z lekturami wprowadzającymi w kontekst lokalny, udział w dyskusjach i warsztatach podczas objazdu oraz napisanie tekstu analizującego wybrane aspekty kultury lokalnej na podstawie odbytych wizyt studyjnych (termin oddania - 2 tygodnie po powrocie).
W cyklu 2023L:
W roku akademickim 2023/2024 objazd odbędzie się w Szczecinie. Terminy: 7.03, g. 9.45-11.15 (czwartek) – spotkanie przygotowujące w IKP 14-17.03 (czwartek-niedziela) – wyjazd 18.03, g. 11.30-13.00 (poniedziałek) – spotkanie podsumowujące w IKP. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/ka:
– zna i rozumie w stopniu ogólnym współczesne trendy rozwojowe w dziedzinie polityki, społeczeństwa i kultury; w stopniu pogłębionym wpływ mediów i środków transmisji kultury na kształt procesu kulturowego w kontekście kultury współczesnej;
– zna i rozumie różnorodne praktyki partycypacyjne, zróżnicowane pod względem miejsca i czasu realizacji, uczestników oraz metod;
– zna i rozumie podstawowe strategie współpracy z grupą oraz ich psychologiczne i społeczne uwarunkowania
– zna i rozumie w sposób pogłębiony polityki kulturalne, funkcjonowanie instytucji kultury w Polsce oraz ich strategie edukacyjne i współpracy z publicznością (z uwzględnieniem jej potrzeb);
– zna i rozumie różne metody planowania projektu artystyczno-społecznego, tworzenia zespołu, zdobywania funduszy, współpracy międzyinstytucjonalnej;
– zna i rozumie system finansowania kultury (grantodawcy, konkursy, jakie organizują oraz ich wymogi formalne i merytoryczne);
– zna i rozumie konieczność dbałości o więzi społeczne i społeczności lokalne;
– zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
– umie interpretować współczesne i nowe zjawiska życia społecznego za pomocą narzędzi antropologicznych;
– umie stosować narzędzia popularyzacji zdobytej wiedzy;
– umie wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów;
– umie wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu działania w kulturze;
– umie zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną;
– umie inicjować i prowadzić prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; prowadzić zespół; organizować pracę indywidualną i zespołową;
– umie ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie.
– jest gotowy/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności;
– jest gotowy/gotowa do przyjęcia postawy szacunku i ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;
– jest gotowy/gotowa do dostrzegania wagi działania w kulturze dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;
– jest gotowy/gotowa do zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią; upowszechniania postawy tolerancji wobec kulturowej odmienności;
– jest gotowy/gotowa do uczestnictwa w debacie publicznej;
– jest gotowy/gotowa do zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
– jest gotowy/gotowa do dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy i umiejętności;
– jest gotowy/gotowa do wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.
Kryteria oceniania
> udział w spotkaniu przygotowawczym przed objazdem oraz w spotkaniu podsumowującym po objeździe - dopuszczalna liczba nieobecności 2 godz. akademickie
> obecność na całym objeździe
> oddanie raportu podsumowującego objazd dwa tygodnie po powrocie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: