Słowo w kulturze: praktyki, dyskursy, instytucje 3002-2SEM2024F1
Seminarium poświęcone jest analizie praktyk językowych traktowanych zarówno jako laboratorium badawcze, jak i laboratorium kultury. Jego celem jest przygotowanie do samodzielnego kulturoznawczych badań praktyk komunikacyjnych (z uwzględnieniem relacji do logosfery, fonosfery, ikonosfery jako środowisk twórczości słownej), ze szczególnym naciskiem na praktyki językowe, które zakorzenione są w praktykach codziennych. Podczas seminarium będziemy dyskutować konspekty i fragmenty prac magisterskich, oraz zasady pisania i redagowania tekstów naukowych. Na zajęciach będziemy też rozmawiać o lekturach teoretycznych i tekstach źródłowych powiązanych z tematami prac.
W cyklu 2024:
Seminarium poświęcone jest analizie praktyk językowych traktowanych zarówno jako laboratorium badawcze, jak i laboratorium kultury. Jego celem jest przygotowanie do samodzielnego kulturoznawczych badań praktyk komunikacyjnych (z uwzględnieniem relacji do logosfery, fonosfery, ikonosfery jako środowisk twórczości słownej), ze szczególnym naciskiem na praktyki językowe, które zakorzenione są w praktykach codziennych. Podczas seminarium będziemy dyskutować konspekty i fragmenty prac magisterskich oraz zasady pisania i redagowania tekstów naukowych. Na zajęciach będziemy też rozmawiać o lekturach teoretycznych i tekstach źródłowych powiązanych z tematami prac. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Osoba biorąca udział w seminarium zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym kulturoznawcze teorie dotyczące komunikacji, praktyk i mediów słowa oraz współczesnej logosfery
- w stopniu pogłębionym współczesne metodologie badań nad słowem mówionym, rękopiśmiennym, drukowanym i cyfrowym oraz nad narracjami i dyskursami osadzonymi we współczesnej logosferze
- w stopniu pogłębionym historyczny kontekst używanych w czasie zajęć teorii, koncepcji i perspektyw z zakresu badań kulturoznawczych
- metody pracy z materiałem zarówno współczesnym jak i archiwalnym
Osoba studiująca potrafi:
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia szeroko rozumianej perspektywy antropologii słowa i antropologii komunikacji.
- zgromadzić odpowiedni dla wybranego przez siebie tematu materiał źródłowy i podjąć jego analizę
- skonstruować bibliografię tekstów teoretycznych odpowiednich dla wybranego tematu
- skonstruować odpowiednio przypisy i zadbać o stronę redakcyjną tekstu
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać tekst naukowy i zastosować do swoich badań omawiane w nim propozycje teoretyczne czy też metodologiczne
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne:
Osoba studiująca jest gotowa do:
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu badań współczesnej logosfery oraz charakterystycznych dla niej instytucji, gatunków, praktyk, narracji i dyskursów.
- pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu
- pracy nad własną rozprawą magisterską z zachowaniem standardów pracy naukowej.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestniczenie w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób wskazany przez prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Seminarium magisterskie kończy się zaliczeniem bez oceny. Zaliczenie zostanie wpisane do protokołu dopiero po złożeniu przez osobę uczestniczącą w seminarium gotowej pracy magisterskiej w wersji zaakceptowanej przez promotorkę. Więcej informacji dotyczących opracowywania i redagowania pracy magisterskiej oraz dopuszczenia do egzaminu dyplomowego znajduje się na stronie IKP w zakładce "Seminarium i egzamin magisterski".
3. Udział w zajęciach 60h (2 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie, napisanie i redakcja pracy magisterskiej 840h (28 ECTS). Łącznie: 960 h (32 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu czy bibliografii.
Literatura
Laura Ahearn, Antropologia lingwistyczna, Kraków 2013.
Eric Rothenbuhler, Rytuał komunikacyjny [w:] Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków 2003.
Mladen Dolar, Polityka głosu, „Teksty Drugie” 5/2015.
Karin Barber, Introduction: Hidden Innovators in Africa, [w:] Africa’s Hidden Histories. Everyday Literacy and Making the Self, red. K. Barber, Bloomington 2006
Tomasz Rakowski, Od destrukcji do „pustej” komunikacji. Likwidacja węglowego zagłębia [w:] Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy, Gdańsk 2006.
Akhil Gupta, "Let the Train Run on Paper". Bureaucratic Writing as State Practice [w:] Red tape. Bureaucracy, Structural Violence and Poverty in India, Durham 2012.
Agnieszka Karpowicz, Panoptykon pisma, „Kultura Współczesna” 2/2007.
Agata Szydłowska, Od solidarycy do typopolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po 1989 roku, Wrocław 2018.
Timothy G. Ash, Kosmopolis [w:] Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata, Kraków 2018.
Dominique Wolton, Technika. Między emancypacją a ideologią [w:] Informacja i komunikacja, Warszawa 2009.
Byung-Chul-Han, Społeczeństwo transparencji [w:] Społeczeństwo zmęczenia i inne eseje, Warszawa 2022.
W cyklu 2024:
Laura Ahearn, Antropologia lingwistyczna, Kraków 2013. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: