W kręgu gnozy i psychologii głębi 3002-2SEM2019F8
1. Zajęcia wstępne. Wprowadzenie – mityzacje świata wewnętrznego.
2. Koncepcja nadczłowieka i wielkiego powrotu w ujęciu Nietzschego.
3. Nietzsche w interpretacji Stefana Chwina (Esther)
4. Aparat psychiczny i jego funkcjonowanie w ujęciu Zygmunta Freuda.
5. Nowakowskiego zabawa z Freudem.
6. Druga faza indywiduacji w ujęciu Junga.
7. Nerval w pogoni za animą (Sylwia).
8. Schizofrenia w interpretacji Antoniego Kępińskiego.
9. Świat schizofreniczny (Aurelia G. de Nervala).
10. Gnoza – główne kategorie doktrynalne i wyobrażeniowe (H. Jonas).
11. Manicheizm a gnoza (H. Masson).
12. i 13 Valis P. K. Dicka – pomiędzy gnozą a schizofrenią.
14. C. G. Jung – gnoza XX wieku.
15. Trzy fazy psychoanalizy ( N. N. Holland).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efektem ukończenia konwersatorium / seminarium jest wypracowanie
narzędzi teoretycznych z zakresu psychologii głębi i historii idei.
Kryteria oceniania
Uczestnicy oceniani są na podstawie aktywności podczas dyskusji nad
tekstami, które, jako literatura przedmiotu, zostaną wykorzystane w dalszej
ich pracy.
Literatura
S. Chwin, Esther, Gdańsk br. : Nowogrodzka 44, Suknia z Wiednia, Wizyta
w Audytorium, Biały chleb i czerwone wino, List, Kopuła, Kolekcja, Dom na
Petersburskiej, Książka w oprawie z czerwonego płótna, Most cieni, Złoto
błękit, Kredka do ust, Białe płótna, Dom rodziny Simmel, Dalsze losy ludzi i
rzeczy, W palcach sandały na rzemyku.
P. Dick, Valis, Poznań 1994.
Z. Freud, Zarys psychoanalizy, w: Poza zasadą przyjemności, przeł. J.
Prokopiuk, Warszawa 1976 i in.
N. N. Holland, Interpretacja literatury a trzy fazy psychoanalizy, w:
Psychoanaliza i literatura, oprac. P. Dybel, M. Głowiński, Gdańsk 2001.
H. Jonas, Religia Gnozy, Kraków 1994, rozdz. 2 E, F; rozdz. 3 B, C, O:
Ewa i Wąż, Kain i Stwórca; rozdz. 8 A, B; rozdz. 13.
C. G. Jung, Archetypy i symbole, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1976 i in. :
Ego, Cień, Syzygia: anima i animus, Osobowość maniczna, Jaźń, Próba
psychologicznej interpretacji dogmatu o Trójcy św.
A. Kępiński, Schizofrenia, Warszawa 1992, Kraków 2001, cz. Obraz
kliniczny rozdz. Uwagi historyczne, Początek choroby, Cztery postacie
schizofrenii, Trzy fazy schizofrenii; cz. Świat schizofreniczny rozdz.
Metafizyka, Codzienne życie, Struktura, Patologia granicy, Patologia
porządku czasowo-przestrzennego.
H. Masson, Słownik herezji w Kościele katolickim, Katowice 1993 (hasło:
Manicheizm)
G. de Nerval, Aurelia; Sylwia, w: Aurelia i inne opowiadania, przeł. L.
Choromański, Warszawa 1929, lub tenże, Śnienie i życie, przeł. R.
Engelking i T. Swoboda, Gdańsk 2012.
F. Nietzsche, To rzekł Zaratustra, tłum. S. Lisiecka, Z. Jaskuła, Warszawa
1999 (Tako rzecze Zaratustra, przeł. W. Berent, Warszawa 1905 i n.):
Przedmowa Zaratustry: O nadczłowieku i ostatnim człowieku; z Mów
Zaratustry: O trzech przemianach; z cz. II: Pieśń nocy (Pieśń po nocy), O
zbawieniu (O wyzwoleniu); z cz. III: O przywidzeniu i zagadce (O widmie i
zagadce), Ozdrowieniec (Powracający do zdrowia); z Cz. IV Pieśń
nocnego wędrowca, Znak.
M. Nowakowski, Robaki, Warszawa 1968 lub w: Układ zamknięty.
Opowiadania, Warszawa 1972.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: