Ciała, emocje, atmosfera - teorie performansu w badaniach nad kulturą 3002-2S1M2024F5
Seminarium jest skierowane do osób zainteresowanych pisaniem pracy dyplomowej z zakresu praktyk i reprezentacji ciała - zarówno w ujęciu historycznym jak i współczesnym. Ważne punkty odniesienia stanowić będzie performatyka jak również, ściśle z nią powiązana, teoria nie-reprezentacji (non-representational theory), z której wywodzi się między innymi zainteresowanie atmosferą. Mozemy więc dyskutować zarówno o praktykach angażujących ciało (od codzienności po sztukę) jak i o politycznych czy artystycznych reprezentacjach ciała i ich oddziaływaniu. W ramach seminarium możemy także skupić się na ciałach nie-ludzkich.
Ostateczny kształt programu zależeć będzie przede wszystkich od projektów badawczych uczestników seminarium. Ważną część prac w ramach semianrium będzie stanowiło przygotowanie i dyskutowanie konspektów prac osób uczestniczących.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Osoba biorąca udział w seminarium zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym kulturoznawcze teorie dotyczące reprezentacji, afektów i atmosfery
- w stopniu pogłębionym współczesne metodologie badań nad ciałem i cielsnością
- w stopniu pogłębionym metodologie badań nad performansem
- w stopniu pogłębionym historyczny kontekst używanych w czasie zajęć teorii
- metody pracy z materiałem zarówno współczesnym jak i archiwalnym w szczególności metody pracy z dokumentacją efemerycznych wydarzeń społecznych i artystycznych
Umiejętności
Osoba studiująca potrafi
- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia szeroko rozumianej relacji między ciałem a reprezentacją ciała
- zgromadzić odpowiedni dla wybranego przez siebie tematu materiał źródłowy i podjąć jego analizę
- skonstruować bibliografię tekstów teoretycznych odpowiednich dla wybranego tematu
- skonstruować odpowiednio przypisy i zadbać o stronę redakcyjną tekstu
- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać tekst naukowy i zastosować do swoich badań omawiane w nim propozycje teoretyczne czy też metodologiczne
- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów
Kompetencje społeczne
Osoba studiująca jest gotowa do:
- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu
- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu ciała, reprezentacji i afektów zwłaszcza w ujęciu performatycznym
- pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu
- pracy nad własną rozprawą magisterską z zachowaniem standardów pracy naukowej.
Kryteria oceniania
1. Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestniczenie w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób wskazany przez prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (20%) oraz przygotowania szczegółowego konspketu i spełniającej standardy naukowe bibliografii do planowanej pracy magisterskiej (80%).
3. Udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 60h (2 ECTS), przygotowanie, szczegółowego konspektu pracy magisterrskiej wraz z bibliografią 90h (3 ECTS)
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu czy bibliografii.
Literatura
Dokładny układ zajęć/tematów, wraz z lekturami, zostanie podany na początku semestru po konsultacji z uczestnikami i uczestniczkami seminarium. Lektury prowadząca udostępnia w formie elektronicznej.
Przykładowy wybór lektur:
Sara Ahmed, Performatywność obrzydzenia, tłum. Anna Barcz, Teksty Drugie 2014, nr 1, s. 169–191.
Donna J Haraway ,Thyrza Nichols Goodeve, "Jestem listotoą", tłu. Aleksandra Derra, WBPiCAK 2023, fragmenty.
Rebecca Schneider, "Pozostaje performans", tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Księgarnia Akademicka 2020, str. 73-131.
Kathleen Stewart, "Oridinary Affects", Duke University Press 2007, str. 1-20.
Nigel Thrift, "Non-representational Theory", Routledge 2008, str. 1-27.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: