Instytucje i praktyki w kulturze współczesnej 3002-2S1M2023F4
W ramach seminarium proponuję refleksję nad współczesnymi przemianami form instytucji i działań społecznych w kulturze polskiej. Seminarium w szczególności adresowane jest do osób, które zainteresowane są sferą praktyk społecznych i badaniami terenowymi. Pierwszy semestr seminarium poświęcimy metodologii badań jakościowych, planowaniu pracy nad rozprawą oraz przygotowaniu i częściowej realizacji projektu badawczego.
Lista lektur zostanie uzgodniona ze studiującymi i dopasowana do tematów ich rozpraw.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna:
– metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze
– zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej oraz ich implikacje kulturowe
Student/ka potrafi:
– wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki
– wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań
– napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię; poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy
– samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego
Student/ka jest gotów/gotowa do:
– przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
– zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią
– dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie:
– aktywnego uczestnictwa z zajęciach
– jakości wykonania kilku zadań na platformie
– opracowania – za pomocą wybranej metodologii – planu badań problematyki związanej z pracą magisterską .
Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2. Nieobecność na 30% zajęć uniemożliwia ich zaliczenie.
Literatura
Podstawowe lektury metodologiczne:
– Buliński T., Kairski M., Wiedza terenowa w antropologii: w poszukiwaniu nowych wymiarów badań terenowych, w: Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, red.T. Buliński, M. Kairski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.
– Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa 2009.
– Geertz C., Opis gęsty. W poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, w: Interpretacja kultur. Wybrane eseje, WUJ, Kraków 2005.
– Denzin N., Lincoln Y, Metody badań terenowych, t. 1 i 2. PWN, Warszawa (dowolne wydanie).
– Marcus G., Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography, „Annual Review of Anthropology”, nr 24/1995, s. 95-117.
– Mills c. W., Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, r. O rzemiośle intelektualnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: