Słowo w kulturze współczesnej: praktyki, gatunki, instytucje 3002-2S1M2023F1
Seminarium metodologiczne będzie poświęcone krytycznemu przeglądowi najnowszych nurtów badań humanistycznych: zarówno teoriom, jak i ich przykładowym aplikacjom. Interesować nas będą szczególnie ujęcia poświęcone wspieraniu i wzmacnianiu różnych podmiotów zagrożonych niedowartościowaniem, wykluczeniem, marginalizacją, stygmatyzacją lub niedostrzeżeniem - w planie zarówno lokalnym, jak globalnym, a także kwestie etyczne i metodologiczne dotyczące budowania wiarygodnej narracji/reprezentacji naukowej na ich temat. W odniesieniu do nich prześledzimy koncepcje, teorie i metody z zakresu humanistyki krytycznej, zaangażowanej, afirmatywnej/afirmującej, autoetnografii i antropologii opartej na współpracy, zwłaszcza w obszarze childhood studies, disabilities studies i studiów postkolonialnych.
Omówienie wskazanych metodologii ma na celu zarysowanie panoramy ujęć pozwalającej usytuować przyszłe badania studentów i studentek w obszarze współczesnej humanistyki oraz umożliwić zapoznanie się z szerokim wachlarzem najnowszych perspektyw i metodologii.
Omówienie wskazanych metodologii ma na celu zarysowanie panoramy ujęć pozwalającej usytuować przyszłe badania studentów i studentek w obszarze współczesnej humanistyki oraz umożliwić zapoznanie się z szerokim wachlarzem najnowszych perspektyw i metodologii.
W cyklu 2023L:
Seminarium metodologiczne będzie poświęcone krytycznemu przeglądowi najnowszych nurtów badań humanistycznych: zarówno teoriom, jak i ich przykładowym aplikacjom. Interesować nas będą szczególnie ujęcia poświęcone wspieraniu i wzmacnianiu różnych podmiotów zagrożonych niedowartościowaniem, wykluczeniem, marginalizacją, stygmatyzacją lub niedostrzeżeniem - w planie zarówno lokalnym, jak globalnym, a także kwestie etyczne i metodologiczne dotyczące budowania wiarygodnej narracji/reprezentacji naukowej na ich temat. W odniesieniu do nich prześledzimy koncepcje, teorie i metody z zakresu humanistyki krytycznej, zaangażowanej, afirmatywnej/afirmującej, autoetnografii i antropologii opartej na współpracy, zwłaszcza w obszarze childhood studies, disabilities studies i studiów postkolonialnych. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: seminaria magisterskie | Ogólnie: obowiązkowe seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Studenci znają i rozumieją:
-metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze
-główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie
Studenci potrafią:
-wykorzystywać posiadaną wiedzę, aby formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze
-zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną
Absolwent jest gotów do:
-przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
Kryteria oceniania
-aktywność na zajęciach
-przedstawienie roboczego projektu pracy magisterskiej i przedyskutowanie go na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane np. w formie skanów. Podstawowym materiałem będą fragmenty prac magisterskich uczestników seminarium.
W cyklu 2023L:
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane np. w formie skanów. Jednym z materiałów zajęciowych będą fragmenty prac magisterskich uczestników seminarium. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
W trakcie trwania zajęć dopuszczalne są dwie nieobecności, większą ich liczbę trzeba zaliczyć na dyżurze - w formie rozmowy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: